Jennie
    Hej! Jag undrar om man kan ta fristående kurser för att bli personalvetare och isåfall vilka kurser man ska söka?
    • Milla : Kan du fritt flytta inom Sverige från termin till termin - i fall kurser är på olika högskolor/universitet, som ligger långt ifrån varandra? Vilken högskola/universitet vill du läsa på i första hand?
    • : Jag vill ju egentligen läsa på Södertörn i stockholm, men för att komma in där krävs det minst 1,35 på högskoleprovet och mitt ligger på ungefär 1,0.
    • : Helst skulle jag vilja ta alla kurser i Stockholm.
    • : Hej Jennie, länge sen du skrev men tänkte höra hur det gick för dig? Är nämligen i samma sits just nu och försöker hitta fristående kurser som bygger samma program. Hur gick det för dig? Vilka kurser och vilka skolor studerade du på?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    finns någon speciell anledning varför du inte vill söka Personalvetarprogrammet som finns på flera högskolor/universitet:

    Många tror att det är lättare att komma in på fristående kurser än på ett program, men det är inte alltid det är så. Det kan faktiskt vara svårare att komma in på fristående kurser som ingår i ett program.

    Du kan se vilka kurser som ingår i programmet och sedan se om det går att söka dem som fristående kurser. Du kan också samråda med Studievägledare på de högskolor/universitet där Personalvetarprogramme ges. I första hand kanske det är bäst att boka tid hos Studievägledare på den högskola/universitet där du vill läsa i första hand.

    Då "personalvetare" ine är ett legitimationyrke, kan arbetsgivare anställa vem hen vill, mer eller mindre... det är upp till arbetsgivaren att bestämma om en arbetssökande har tillräcklig kompetens. Läser man ett program, som arbetsgivarna känner till och har "respekt" för, har man vissa fördelar när man söker jobb.

    En annan fördel är att man slipper söka kurs-för-kurs och riskera att inte komma in på nästa kurs. Föredelen med att sätta ihop sin egen utbildning är att man kan "rikta in sig" på det man känner att man behöver läsa eller vad man tycker är roligt att läsa. Man kan också "utmärka" sig bland andra arbetssökande med sin unika utbildning.

    Vår erfarenhet säger att även personer som läste juridik, beteendevetenskap och ekonomi (oftast en kombination av två eller tre av de ämnen) kan få anställning som Personalansvarig>> eller som HR-specialist>>

    Om du svarar på frågor:

    1. var i landet vill du läsa (vilka orter)?

    och

    2. varför du inte vill eller inte kan läsa ett program? - kan jag förhoppningsvis ge dig ett bättre svar.

    Hörs!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    På Södertörns högkola finns det

    dvs två olika inriktningar och tyvärr så verkar det som att inget av dem startar på våren. Utbildninga som startar på våren brukar ha lägre antagningsgräns pga det är färre som söker då.

    Jag tror det är lättare att komma in på fristående kurser i Sociologi (än i Psykologi).

    Det kan inte vara fel att börja med att läsa 30 högskolepoäng Psykologi och här är länk till info om den kursen på Stockholms universitet, den startar vårterminen 2017 - https://sisu.it.su.se/search/info/PS1122 och när du är inne i studier, kan du boka tid hos Studievägledre på din institution, och/eller på Central studievägledningen för att diskutera vad är bäst att söka till nästa termin.

    Du kan också titta på yrkeshögskoleutbildningar, som på sätt och vis har med "personal" att göra:

    Kvalificerad Lönekonsult (i Sthm)>>

    Löneekonom (också den i Sthm)>>

    Den här YH, Hotellmanagment>> som är i Stockholm har restplatser nu, och du kan kontakta dem för att fråga om det är fortfarande möjligt att komma in.

    Om du t.ex "plockar på dig" någon Yrkeshögskoleutbildning + fristående kurser på högskola, kan du skapa din unika utbildning. Om du ska läsa fristående kurser, bör du förbereda dig på att vara ganska flexibel... om du inte kommer in på någon kurs, bör du söka andra vägar... från termin till termin. Det är inte fel att söka "allt överallt samtidigt", både på högskola, yrkeshögskola samt kombinera med arbetslivserfarenhet. "Rätt arbetslivserfarenhet" kan vara att jobba som Personalplanerare>>, Löneadministratör>>, eller inom ngt serviceyrke, där du har mycket med mänskliga kontakter att göra.

    • : Varför jag vill plugga i stockholm är för att jag har min sambo här och vill helst inte flytta ifrån honom, även mina vänner och min pappa. Jag har sökt två år i rad nu till Personalvetarprogrammet men inr. psykologi men även sociologi på Södertörns högskola, det är mängder av folk som söker och känns lite omöjligt att komma in, därav att man kanske kan sätta ihop fristående kurser.
    • Milla : Mitt råd är att söka https://sisu.it.su.se/search/info/PS1122 och tidigare antagningsomgångar låg HP resultat under 1.0 - t.ex på 0.80 därför har du goda chanser att komma in.
    • : Tack! Kurserna är ju stängda nu för sen anmälan, tänkte du till Våren 17?
    • Milla : Ja, jag tänkte till våren 2017. Och samtidigt kan du se om det finns ngt. intressant på www.yhguiden.se - det är några YH som har restplatser. Om man är inne på en YH men kommer in på högskola, kan man byta. Det är många som gör så.
    • : Tack så mycket för dina svar. Jag är inte speciellt intresserad av matematik och tycker det är svårt. Tror inte riktigt att Lönekonsult eller Löneadministratör skulle vara något för mig.
    • Milla : Personalvetare måste vara ganska god "kompis" med matten, är jag rädd. Det är viktigt att kunna räkna ut "procent i lönepåslaget" och hur många semesterdagar som är använda och sparade... lägga ihop perioder av tillfälliga anställningar - för att få fram om personen har nu rätt till en tillsvidare tjänst... och liknande beräkningar, när det är mycket noga att räkna rätt /för att varje "liten procent" eller en dag "hit eller dit" kan bli avgörande för vilka rättigheter den anställde har/ - för att fatta rätt beslut i varje personalärende. Mycket av personalarbete har med siffror att göra. Lön är viktig för så gott som alla som arbetar och om man har rätt till en tillsvidare anställning också, vilket kan bero på matematiska beräkningar...Jag tycker därför att du kan prata med några verksamma personalvetare för att få reda på om hur mycket "matte" de dagligen konfronteras med i sitt arbete.
    Läs alla kommentarer