Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    läs gärna information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/tekniskt-fjaerde-ar - TE4 bygger på teknikprogrammet och från hösten 2018 finns även krav på särskild behörighet i form av godkända betyg i vissa kurser - olika kurser inför olika inriktningar/profiler på TE4. Reglerna kan ändras ännu en gång. Det är inte så långt innan krav på särskild behörighet trädde i kraft som det blev känt att de kraven kommer att finnas, och det fanns eleverna som inte kunde uppfylla kraven för att de ej valde de rätta kurserna (de visste inte att de skulle välja de kurserna). Att reglerna inte ändras ännu en gång innan det blir dags för dig att söka till någon eftergymnasial utbildning (eller att TE4 finns kvar då, över huvudet taget) kan du inte få några garantier på.
    Du kan även kika på vad skolverket skriver om TE4. Och du får också gärna titta på information om TE4 på de gymnasieskolorna som erbjuder den utbildning (även detta ändras från ett år till nästa - alltså vilka gymnasieskolor som erbjuder TE4). Just nu (mars 2022) har vi uppgift om att cirka 50 gymnasieskolor i Sverige erbjuder TE4 men de erbjuder den utbildning med olika inriktningar/profiler och för de gäller olika krav på särskild behörighet. Som regel läser eleverna på "motsvarande" nationell inriktning på teknikprogrammet de kurserna som också ger särskild behörighet till "fortsättningsutbildning" på TE4.
    Exempel: inför antagning till profilen Design- och produktutveckling på TE4 behöver man ha godkända betyg i kurserna Design 1 och Konstruktion 1. Sedan, om det finns konkurrens om utbildningsplatserna, då konkurrerar man med sina betyg (hur höga de är) + de sökande som har godkända betyg i kurserna Bild och form 1a1 och CAD1 har företräde framför de som inte har de betygen; kurserna Bild och form 1a1 och CAD1 är i detta fallet de så kallade "urvalskurserna".
    **********
    Du får gärna fråga på de gymnasieskolorna som erbjuder TE4 om de någon gång har antagit en person utan examensbevis från just teknikprogrammet. Det är möjligt att du får ett svar att ingen utan examensbevis från teknikprogrammet har sökt TE4. Du kan också kontakta skolverket - tel.nr 08-52733200.
    Vi på FRåGA SYV jobbar inte med antagning till någon utbildning. Min rekommendation till dig är att i fall du siktar på TE4 att du läser på gymnasiet på teknikprogrammet och att du i så fall försöker lägga till kurserna som skiljer sig mellan teknik och naturvet.programmet (t.ex biologi1 och kanske även biologi2 - detta för att du vill egentligen gå NA, om jag förstår dig rätt). Med det sagt, så kan jag inte utesluta att en elev med examen från NA (om hen också har godkända betyg i behörighetsgivande kurser inför rätt profil på TE4) skulle antas till TE4.