Susan

    Hej, jag har hoppat mellan olika yrken mer än vad jag kan räkna och jag har hört att samhällsvetenskap är väldigt brett när det gäller yrkesval. Dock så är jag inne på företagsekonomi i universitetet och då sägs det att man ska ta ekonomi. Men sedan har jag även hört att ekonomi är en av de enklaste programmen i gymnasiet, speciellt om man har enkelt för matte, och jag vill verkligen utmanas i gymnasiet. Jag går på en svår skola med mycket press och vill därför inte förlora mina vanor att jobba hårt. Kan jag kanske ta samhällsvetenskap och lägga till kurser som passar med behörigheten för kandidatprogrammet i företagsekonomi? (Engelska B, Matematik C och Samhällskunskap A eller Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2 (Områdesbehörighet 4 eller A4).) källa: su.se

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För dig blir behörighet Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2 och eng 6 och samhällskunskap 1b ingår i alla högskoleförberedande gymn.program som obligatoriska kurser.
    Matte 3 kan man garanterat läsa på TE, NA och EK/ekonomi. På andra program kan man inte garanteras matte 3, beror på tillgång till lärare och hur många elever just på den skolan vill läsa matte 3.

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du jämför Programplanen för EK med Programplan_SA.pdf ser du att det är ingen större skillnad och man kan faktiskt ha identisk innehåll i examensbeviset från de två program...beror på vilka valbara kurser som just den skola kan erbjuda... de obligatoriska kurser är i princip desamma men på EK inr.ekonomi måste man även läsa Matte 3, vilket man inte behöver läsa på SA och kanske inte ens får läsa, även om man vill.
    Vill du ha tuffa studier på gymnasiet välj IB, det internationella programmet med undervisning på engelska eller, i andra hand NA där du kommer att läsa det svåraste spåret i matte och på inriktningen Natur även två kurser Biologi, två kurser Fysik och Kemi. Matte 4 är obligatorisk kurs på NA/natur.