billie

    Hej syv! Jag studerar IB programmet utomlands (Engleska,Spanska,Matematik, Konst, Psykologi, och Kemi) och vill komma tillbaka till Sverige för att studera arkitektur på universitet. För att göra detta skulle jag behöva: Grundläggande behörighet samt Matematik 3b eller 3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2 (Fysik 1a (alternativt Fysik 1b1 + 1b2) och Kemi 1 ersätter tillsammans Naturkunskap 2 för behörighet till Arkitektutbildningen). Innan jag åkte utomlands och bytte till IB programmet, så gick jag ut 1an i gymnasiet och läste bland annat: Engelska 5, Historia 1b, Matematik 1b, Samhällskunskap 1b, Svenska 1 (alltså dessa var mina Gymnasiegemensamma ämnen). Min fråga är alltså om det är möjligt att läsa igen dessa kurser för att kunna studera arkitektur, och isåfall hur? Tacksam för svar!

    • Milla : När är du klar med din IB-utbildning utomlands? Läser du svenska under din IB-utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns flera olika scenario:
    - om du får ut Diplom från IB-programmet utomlands, så kommer den utbildningen med stor sannolikhet bli bedömd ha gett dig grundläggande behörighet + även särskild behörighet inom vissa ämnen/kurser;
    - om du inte får ut diplom från IB-programmet, utan avslutar dina studier med en ofullständig utbildning på gymnasienivå, då måste du på ngt sätt skaffa dig grundläggande behörighet; Grundläggande behörighet kan man skaffa sig på flera olika sätt. Allmänna kurser på folkhögskolorna kan leda till studieomdöme om grundläggande behörighet; du kan också söka till komvux i den kommunen i Sverige där du är folkbokförd.
    Har du redan godkänt betyg i Samhällskunskap 1b? du skriver att du läste den kursen, men har du Godkänt betyg?
    Vad gäller svenska så behöver du antingen få godkänt betyg i gymnasiekursen svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 eller klara TiSUS-test. Vad gäller engelska så tror jag dina studier på IB-programmet blir bedömda ge behörighet för att undervisning på IB-programmet sker ju på engelska, eller hur?
    Så, det är olika situationer i fall du får ut diplom (fullständigt utbildning på IB-programmet) eller går ut med ofullständiga betyg/meriter.

    Studie- och yrkesvägledare
    • billie : Hej Milla, tusen tack för ditt snabba svar! Här kommer svar på dina frågor: Jag blir klar med IB programmet sommaren 2024. Nej, jag läser inte svenska, då utbildningen är i England och på engelska. Ja, jag har redan godkänt i Samhällskunskap 1b. Naturligtvis kan jag inte förutse om jag får ut mitt diplom, men mina "förutspådda betyg" är alla över 6, så sannolikheten är ganska stor att jag gör det. Är det alltså universitetet jag ansöker till som bedömer om jag har rätt behörighet, eller finns det ett sätt att ta reda på det innan ansökningsperioden? Det är ett tag kvar innan jag ansöker till universitet, men det hade varit bra att ta igen nödvändiga kurser innan dess... :) tack!
    • Milla :

      Utländska betyg är det, i Sverige, UHR, universitets- och högskolerådet som gör bedömning kring, se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning Vad gäller svenska språket så behöver du antingen skaffa dig godkänt betyg i svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 eller med godkänt resultat klara TiSUS-test ("test i svenska för universitets-studerande"). Det är inte gratis att göra TiSUS-test och det kostar pengar och svårt att klara godkänt nivå på grund av hög svårighetsgrad. Enligt de flesta är det lättare att få godkänt betyg i gymnasiekurs Svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3). Läs även information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate och du får gärna kontakta de som jobbar på www.antagning.se för att det är där som administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar sker.

    • billie : Hej igen Milla, jag har funderat lite ,och undrar om det är möjligt att ta igen kurserna som behövs innan jag går ut IB programmet, så att jag snabbare kan ansöka till universitet med full behörighet? Det jag har behörighet till beror såklart på betygen jag får nästa år, men vissa kurser vet jag redan att jag behöver komplettera med, så är det möjligt att tillexempel göra detta på komvux över kommande sommar? Stort Tack!
    • Milla : Komvux kommer tyvärr inte anta dig för att läsa "över kommande sommar". Du måste, för det första vara folkbokförd i någon kommun i Sverige och du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Åldersgränserna på komvux är strikta: tidigast från 1 juli det året man fyller 20 år eller om man kan uppvisa examensbevis eller studiebevis från gymnasiet (och ett av de utbildnigsdokument får man om man har genomfört 3-årig utbildning, som kortast, på ett gymnasieprogram); har man examensbevis eller studiebevis kan man börja på komvux tidigare än 1 juli det året man blir 20år. Men under alla förutsättningar så måste du också vara folkbokförd i Sverige.
    • billie : Okej, jag förstår. Så, skulle jag isåfall ha behörighet att få studera på komvux efter att jag gått ut IB? (Med tanke på att IB är två år, fast jag också har gått ut ettan i gymnasiet). Och hur svårt/komplicerat skulle detta vara? Tack, igen för sånt snabbt svar!
    • Milla : Jo, om du genomför 2 år på IB-programmet (på gymnasial nivå) så kan du börja på komvux när du är folkbokförd i någon svensk kommun och visar där upp bevis på att du gick i 2 år på IB + ett år på gymnasiet... alltså har genomfört 3-årig gymnasial utbildning. Komvux i varje kommun har viss budget per år och pengarna för att köpa utbildning kan ta slut, så det är möjligt att du inte direkt kommer in på komvux utan behöver söka fler än en gång men de flesta som vill läsa "vanliga gymnasiala kurser" som t.ex i ämnet svenska kommer förr eller senare få plats på kurserna.
    • Milla : Om du har godkänt betyg i svenska 1, behöver du läsa svenska 2 och 3. Det är två stycken 100poängs-kurser. En 100p.kurs läser man på heltid på fem veckor. Om du läser på heltid tar svenska 2 och 3, alltså, 10 veckor (sammanlagt) att genomföra. Tips! du kan fundera på om du vill och kan köpa undervisning i de kurser i vilka du behöver få betygen - t.ex kan man köpa undervisning hos Hermods distans men du får inte betygen där. Du får endast kunskap. Betygen kan du i så fall få antingen genom prövningar eller om du läser kurserna på komvux. Det borde bli mycket lättare att få högre betyg om du redan har genomfört kurserna, tänker jag.
    • billie : Tusen tack! Så till arkitektutbildningen skulle jag alltså behöva studera Svenska 2 + 3, Matematik 3b eller 3c, Naturkunskap 2 eller Fysik 1a (alternativt Fysik 1b1 + 1b2) och Kemi 1? Eftersom jag studerar HL IB Kemi, så kanske det bara är Fysik som behövs. Tror du att detta vore lätt att få plats på komvux för att studera alla dessa kurser? tack!
    Läs alla kommentarer