Daniel SYV

    Hej Hanna,
    det finns åldersgräns för att få köpa jaktvapen, man måste vara 18 år för det, alltså myndig. Men det kan finnas möjlighet att få dispens om gymnasieskolan försäkrar om att eleven behöver få vapenlicens inom sin gymnasial utbildning. För självaste Jägarexamen finns det, däremot, inte någon åldersgräns, och det kan på vissa gymnasieskolor, som erbjuder NB, naturbruksprogrammet, i första hand kanske på inriktningen Naturturism  men även på inriktningen skogsvård (exempel: Jämtlands-gymnasium-torsta) kan finnas möjlighet att läsa innehåll i jägarexamen. Det finns avgifter som måste betalas för att få göra proven, och det är mycket möjligt att sådana avgifter bör eleven bekosta själv (det kan handla om t.ex mellan 3.ooo och 4.ooo kr). Vidare gäller det att bli "skjutvan" och inom gymnasieskola kan endast få begränsad möjlighet att öva på det, därför blir det ofta så att eleverna måste träna även utanför skolan och bekosta det själva.
    För att ta ut examensbevis från gymnasieskolan, även om utbildningen har jaktinriktning, krävs det inte att man har tagit jägarexamen. gymnasieskola kan inte heller garantera att alla som går jaktinriktningen, tar ut jägarexamen.
    Det är Jägareförbundet som håller i frågan om jägarexamen och det är endast kontrollanter utsedda av förbundet som får godkänna de som gör proven för att få ut sin jägarexamen. Läs gärna även info på Jägareforbundet.se/utbildning
    Exempel på gymnasieskolorna som erbjuder Jaktinriktning:
    Öknaskolan
    Jämtlands gymnasium Torsta
    Forshagaakademins Viltvårdsgymnasiet
    Jaktgymnasiet

    Svårt att få fram en fullständig lista på gymnasieskolorna som erbjuder någon form av jaktutbildning som kan leda till Jägareexamen. Jägareförbundet hänvisar till att fråga Jordbruksverket, bara för att ta ett exempel på hur det kan gå till när man försöker få fram en sådan lista.
    Det praktiska tipset - om man inte vill kräva att någon skapar en sådan lista, är att se vad alla de olika gymnasieskolorna som erbjuder Naturbruksprogrammet har att erbjuda. I första hand skulle jag titta på inriktningen Naturturism och i anda hand - Skogsbruk. Jag hittade 34 gymnasieskolor (uppgift från mars 2021) som från hösten 2021 har för avsikt erbjuda inriktning Naturturism på NB:
    gymnasieguiden.se/gymnasium?NB-naturturism

    och 27 skolor - inriktning Skogsbruk: gymnasieguiden.se/gymnasium?NB-skogsbruk