lina

    Hej, jag undrar om hur betygen fungerar på högskolan, jag planerar att gå läkar programmet och förstår inte riktigt om man får betyg i universitetet eller bara godkänt och underkänt, och om man då får betyg vad använder man sig av det till? Behövs det bra betyg för att specialisera sig senare? sen min andra fråga är, kan man ta paus från sina studier när man redan har börjat högskolan för att tex resa eller gå på språkresa utomlands? och när man kommer tillbaka kan man direkt börja skolan igen eller behöver man söka om? Och min sista fråga är om man väljer att gå ett utbytesstudent program under nån termin till ett år där man pluggar samma program som i sverige kommer man behöva plugga om det sen när man åker tillbaka? Tänker då på sydkorea som exempel..

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina;

    Betygsskalorna vid högre utbildning i Sverige, alltså på högskolorna och universiteten, varierar, eftersom högskolor och universitet bestämmer själva vilket betygssystem som de använder. Vanligast är den tregradiga skalan: väl godkänt (VG), godkänt (G) och underkänt (U). Men andra skalor förekommer också.  Flera svenska lärosäten har gått över, eller har planer på att ändra till den sjugradiga betygsskalan ECTS (European Credit Transfer System).
    Det räcker med att få Godkänt (G) i kurserna för att få lov att läsa vidare inom programmet. Det är inte i alla kurser som man kan få högre betyg än G (för att många kurser har endast U och G som "betygsmöjlighet"). Det ställs inte några krav på att få högre betyg än G för efter läkarprogrammet kunna specialisera sig.

    Om studieuppehåll med platsgaranti - var god läs på studera.nu

    Frågan om utbytestermin eller år inom ett universitetsprogram bör ställas till studievägledare på institutionen där det aktuella programmet get och/eller till internationell koordinator på det lärosäte där programmet ges. Jag känner inte till att man inom de svenska läkarprogram skulle kunna läsa en termin eller ett läsår utomlands. Jag tror inte det är en realistisk förhoppning att inom läkarprogrammet få lov att åka och läsa en del av utbildningen utomlands. Men fråga på lärosätena, där läkarprogrammet ges. Listan på läkarutbildningar i Sverige finner du på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=l%C3%A4karprogrammet

    marriage solution SYV

    hej vän, jag heter Isabella Ethan, och jag är läkare och jag är 45 år gammal. Vänligen läs mitt sanna livs vittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon som läser den här artikeln, inom två dagar återställa ett trasigt äktenskap och återställa den förlorade kärleksrelationen. Efter år av att ha varit i ett förhållande med ethan bröt han upp med mig, jag gjorde allt jag kunde för att få honom att älska mig igen, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom så mycket på grund av kärleken jag har till honom , Jag frågade honom med jag lovade allt jag hade, men han vägrade. Jag förklarade problemet för min kollega på jobbet och hon föreslog att jag hellre skulle vända mig till en kärleksguide som kunde hjälpa mig att ge tillbaka hans kärlek, men jag är den typen av person som aldrig trodde att en del av kärleksförtrollningar existerade eller fungerade, jag hade ingen val men för att testa det skickade jag ett mail till spellcaster-kanalen och han sa till mig inga problem att allt skulle bli bra för tre dagar sedan, att mitt ex skulle komma tillbaka för tre dagar sedan, han kastade en bit av kärleksförtrollning i luften och överraskande nog var den andra dagen runt 03.00. Ex-älskaren ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad att jag svarade på telefonsamtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle komma tillbaka till honom för att han älskade mig så mycket. Jag var så lycklig och så vi började leva lyckliga tillsammans. på detta sätt kan du kontakta honom om du behöver hjälp, du kan kontakta honom med denna e-postadress:[email protected] eller kontakta honom på whatsapp / viber med detta nummer: +1(425) 477-2744 ... :) . . :) .. :) .. :) .. :). . :)