Jacob
    Som jag har skrivit i en annan tråd så skrev jag att jag inte var motiverad till skolan, Jag är född VÄLDIGT sen i året, så sent som sista dagen i december, och vill lixom gå med folk som är i "min" ålder, går detta? Medans pausen kan man väl även försöka hitta motivationen igen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Jacob,
    det är frivilligt att gå på gymnasiet. Det kommer förmodligen bli obligatoriskt om ett par år, men i dagens läge är det frivilligt.
    Frågan är: vad är alternativet?
    Vad skall du göra på dagarna i stället för att gå på gymnasiet?
    Du får inte några pengar heller. Studiehjälpen är knuten till närvaro i skolan. Det är skillnad från grundskolan då du fick "barnbidrag".
    Du kan skriva in dig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande men du får inga pengar där. Det är först när du blir 18 år som du ev. kan få Alfa-kassa eller någon annan ersättning via AF.

    Jag vet inte om det är viktigt för dig att ha inkomst, men det är bra om du känner till reglerna, tänkte jag.

    Ett alternativ kan vara att skriva in dig i "Individuellt alternativ" på Introduktionsprogrammen, där du kan gå på praktik. Du kanske kan läsa något ämne i kombination med praktik eller gå på praktik 100 procent /det kallas "Helpraktik"/. Det borde finnas "praktikanskaffare" i din kommun.
    Om du inte går till skolan, där du är antagen, kommer uppsökare kontakta dig och dina vårdnadshavare: trots att gymnasiet är en obligatorisk skola, så har kommunerna uppföljningsansvar för ungdomar upp till 20 årsåldern.
    Det du skriver om att du blir yngst i din klass... jag måste svara att det formellt sett inte spelar någon roll - och det är inte en legitim anledning att ta "ledigt" från utbildningen i ett år.
    Om du, däremot, mår dåligt och lider av nedstämdhet, kanske du kan bli sjukskriven och av den anledningen inte kan gå i skolan. Är man sjuk och har läkarintyg (är sjukskriven), då kan man inte gå i skolan.

    Jag undrar om dina föräldrar känner till situationen? De kanske kan hjälpa dig! Jag tycker du bör prata med dina föräldrar och jag hoppas att ni gemensamt kommer till en bra lösning.

    Önskar dig allt väl & håller tummarna!
    Julia SYV