Privat
    Hej!
    Jag undrar ifall man kan plugga till statsvetare i Sverige men jobba utomlands? (Vart som helst, det behöver inte bara vara Europa utan också Asien) jag har två pass, ett svenskt och ett annat från ett land i Asien, skulle jag då kunna ta min examen härifrån men jobba i det landet efter? Skulle jag även kunna bli minister i det landet med min utbildning? (Menar sjävklart utbildning på högre nivå, master osv) skulle jag kunna jobba till exempel i Sverige fast i det ambassad som tillhör till det andra landet? Mitt hemland alltså. Om nej, vilken utbildning behöver jag då ta för att kunna jobba i ambassadöret i Sverige eller som skulle kunna ge mig möjligheten till att jobba utomlands med politik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Privat,

    varje land bestämmer själva vilka krav de ställer och vad som krävs för att kunna få vissa jobb. Jag råder dig vända dina frågor till myndigheter till de länder där du vill jobba.

    Inom EU finns det en del gemensamma regler, men utanför EU - är det helt upp till varje land att sätta upp egna regler.
    *****
    Ang. jobba för Sverige /på ambassader eller konsulat/ med placering utomlands - så är det rätt så eftertraktade jobb - och hård konkurrens om dem råder...
    Kika gärna på ambassadör>> och diplomat>>; det är långa utbildningar och hård konkurrens om jobben som gäller. Kika också på yrkespresentationen FN-jobb>.
    På ambassader och konsulat finns även andra typer av jobb - som t.ex städare, vaktmästare, kock, serveringspersonal (köksbiträden), trägårdsmästare/utomhusskötare... men även om de jobben är det rätt hård konkurrens.