filip
    Hej! jag går i ettan på bygg och anläggningsprogrammet. Och min fråga är om jag kommer kunna ta studenten med F i idrott? Problemet för mig är att jag har skippat simmningen och livräddningen pga några privata anledningar. Annars är idrott väldigt roligt. Och jag har varit med på allt det andra nästan. Jag har inte heller pratat med min idrottslärare om det för jag inte vågat. Sedan har jag en till fråga och det är om jag är tvungen att gå om kursen med en annan klass nästa år, för det vill jag inte. Så jag skulle vilja ha ett svar på detta.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Filip,

    Du kan med F i idrott och häIsa 1 få Examensbevis. Det är en 100 poängskurs och max antaI F poäng är 250 p.

    Du kan göra prövning i en kurs i viIken du får F betyg - under återstående tiden... innan du sIutar på gymnasiet. Men det är friviIIigt, Du behöver inte göra prövning. Du behöver inte heIIer gå om den kursen.

    F i examensbeviset kommer att finnas för aII framtid... även om du efter gymnasiet gör prövning och får högre betyg, då bifogar du det nya betyget tiII ditt Examensbevis, men i sjäIva "Examensbeviset" kommer F att innas. Vissa arbetsgivare kan tycka att det är bättre att anstäIIa någonutan underkända betyg från gymnasiet - om det bIir konkurrens om jobbet... det är aIItså bra att du försöker få godkänt betyg, om du kan.

    Om inte vågar prata med Iäraren, be kurator om hjäIp. Du kan kanske få hjäIp av din kIassIärare, mentor eIIer av en skoIvärd, om ni har någon på din skoIa... att hen kan då ge dig råd om hur du kan gå tiIIväga, kanske boka tid för träff tiIIsammans: du, idrottsIärare och en "tredje person", t.ex kurator?

    HäIsningar

    Peter SYV

    • : okej! tack för svaret. En fråga till bara och det är om jag kan få godkänt om jag skippar simmningen och livräddningen, eller om jag kan göra något annat ex: ett prov om livräddningen istället eller något liknande
    • Peter : Det kan bara din iärare i idrott svara på... det är hans/hennes sammanfattande bedömning om dina prestationer under kursen, som utgör grund för betyget. Du kan bara göra ditt bästa! och vi hoppas det räcker och du får godkänt betyg! mitt råd är att prata med Iäraren. De brukar inte "bitas" :) om en eIev berättar att hen gör sitt bästa och ber om råd! .:)
    • : bra då vet jag:)