Amelie
    Är det ok för en 21-åring att ta studenten? Om inte, varför? Pga utlandsvistelse med familjen valde jag gå om för att få ett fullständigt program. Kommer gå ut två år för sent. Det gör ingenting för mig men jag undrar mest om man ens får ta studenten när man är 21.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Amelie,
    man kan söka utbildning på gymnasieskolan senast till höstterminen det kalenderår man fyller 19 år.
    Efter det kan man bara söka utbildning på KomVux /Vuxenutbildningen/ - i fall man behöver läsa gymnasiala kurser.

    Vi kan ta ett exempel: en person har födelsedagen 1 januari. Det kalenderår hen fyller 19 år söker hen till gymnasieskolan /start i augusti/, kommer in och fyller 20 år under å k 1, fyller 21 år under å k 2 och fyller 22 år under å k 3. Hen kommer att ta studenten när hen är 22 år och 5 månader. Det är den äldste "studenten" som finnas kan.
    Så svar på din fråga är: ja, man får ta studenten när man är 21 år och t o m när man är 22 år.

    Mvh
    Mikael SYV