Ebba
    Hejsan!

    Jag är 19 år och tar studenten i sommar. Men jag har inte haft det så lätt i skolan med betygen och närvaron. Min mamma tjatar på mig och säger att om jag inte har några betyg så tar du inte studenten. Men vad enligt vad jag har läst på andra frågor här på ''fråga syv'' så var det bara så förr. Det har jag visat och förklarat för henne, men nu så frågar hon mig hon ska ha en studentmottagning för mig hemma och även om hon ska köpa en studentplakat. Hon tycker att man inte ska ha det eftersom att om man inte har betyg så tar man inte studenten. Uppskattar gärna ett svar på detta.
    • : Om du får chansen att stanna på gymnasiet (förlängd studiegång) tills du får examensbevis, ta den! Vad ska du göra när du inte har gymnasieexamen? Läsa på komvux? Söka jobb? På komvux är det samma kurser som på gymnasiet men utan någon garanti på att du kommer in på kurserna.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!

    Tråkigt att du har haft det svårt och kommer att sakna en del betyg. Det finns flera chanser - bl a på Komvux.

    Ang. "ta studenten" så är det så att om du inte ska gå om ett år på gymnasiet (vilket kanske också är ett alternativ att överväga..?) då slutar du på gymnasiet till sommaren. Alla som slutar på gymnasiet får betyg i ett kuvert och det är bara du som tar upp betyget sen som ser om det är Examensbevis eller ett annat dokument.

    Egentligen är det Examensbevis som bekräftar att man har gymnasieexamen och med det "tog studenten".

    Andra typer av dokument är - Studiebevis och Studieintyg. Med de dokumenten har du inte grundläggande behörighet och är inte behörig att läsa på eftergymnasial nivå.

    Att åka på flaket och skrika allt man orkar, delta i champanj-frukost och ha studentmottagning hemma - är alla frivilliga aktiviteter. Vi vet att alla ungdomar gör inte det, inte ens alla de som får Examensbevis. Av olika anledningar (psykologiska, ekonomiska, hälso- och andra anledningar) avstår en del ungdomar från en del eller från alla de aktiviteter.

    Du är myndig och har rätt att själv bestämma i vilka aktiviteter du vill delta. Å andra sidan, så är de flesta av de aktiviteter inte gratis och i fall du inte på egen hand har råd - då är du beroende av dina föräldrar (om de vill eller kan betala eller inte). Att boka sig på en studentflak att åka runt "på stan" i ett par timmar kan kosta mellan 400 - 700 kr., t.ex och en del ungdomar tycker att man kan ha mycket roligare för de pengarna "på annat håll" eller så är det så att man gillar ej att trängas eller kanske blir åksjuk lätt och avstår av en anledningen. :)

    Du och din mamma får komma överens om vad ni ska göra i samband med det att du slutar på gymnasiet (om du inte ska gå om ett år för att försöka få Examensbevis).

    Om du vill delta i alla aktiviteter och ha studentmössa och en speciell ny klänning - så förstår jag det mycket väl men det kostar "åtskiliga tusenlappar" och frågan är om din familj har råd.

    Man kan också i ställer för några av student-aktiviteter välja att skänka pengar till välgörenhet, t.ex ... det är också ett alternativ som vissa ungdomar väljer.

    Det finns inga "måsten" för att hela gymnasieskolan är frivillig och du som är myndig får hoppa av gymnaiset imorgon, om du så önskar ... och behöver inte ens fråga eller meddela dina föräldrar men - om du inte får ngt. jobb, hur ska du försörja dig i så fall?

    Det är det ologiska i detta att när man fyller 18 år så får man göra "vad man vill" men så har man allt som oftast inte råd med det.

    Summan av "kardemumman" blir att du och din familj måste på ngt. sätt komma överens: berätta du för din mamma vad dina önskemål är, du får också visa henne mitt svar (om du vill) och din mamma får avsätta en viss summa (som hon har råd med) till avslutningsaktiviteter. Om din mamma inte vill eller kan betala, då får du springa ut som alla andra men kanske utan student-mössa och i en klänning som du redan har (sedan innan). Studentplakat kan man tillverka själv eller klara sig utan en plakat. Om din mamma inte vill ordna student-mottagning, så kan inte du tvinga henne men du kan be snällt och så hoppas jag ni kommer överens och att det ordnar sig fin-fint.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA