19 år
    Hej!

    Jag funderar på att läsa 90 hp i svenska och 90 hp i engelska och därmed få ut en kandidatexamen i båda ämnen, och undrar om det går? Om jag väljer att läsa svenska under utbildningens första 90 hp, kan jag ta en kandidatexamen i ämnet då eller måste jag vänta tills jag har läst 90 hp i engelska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inom kandidatexamen måste även en kandidatkurs ingå. Totalt måste man ha 180 högskolepoäng (av dem 90 hp inom sitt huvudämne) för att kunna ta ut kandidatexamen men även en kandidatkurs måste finnas med - med rätt innehåll och med godkänt betyg. För fler detaljer vänligen vänd dig till studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen. Du kan få olika svar från olika lärosäten då mycket bestäms lokalt, på ett lärosäte. Fråga SYV utfärdar inte kandidatexamina och vi måste därför hänvisa dig med din fråga till studievägledare på de institutioner som utfärdar kandidatexamina i svenska och i engelska.