Hej Emil, det finns inte någon generell förbud i att ta ett utbytesår mellan årskurse 2-3 på gymnasiet. Sedan beror det på vad det är för en sort "arrangemang" - genom vilken organisation man åker, t.ex  - där kan de ställa egna "villkor".

    Kika gärna på www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa - kan sökas av de som går åk1 och 2 på gymnasiet vilket måste betyda att man reser iväg och är utomlands mellan årskurserna 1 och 2 Eller 2 och 3.
    Men det kan finnas andra projekt som kanske endast riktas sig mot yngre elever... det får man se exakt vad det är och vad för villkor de ställer.
    Sedan kan man också läsa ett år på en svensk skola utomlands och på så sätt både läsa utomlands men ej "förlora" ett år - dvs kunna förhoppningsvis ta examen samtidigt som "kompisarna" med vilka man började läsa på gymnasiet;
    Se vilka svenska gymnasieskolor utomlands >>> som finns - det är endast några få skolor & det är endast på de som man kan få svenska betyg i svenska gymnasiekurser som sedan kan ingå i det svenska examensbeviset från ett nationellt program.

    • : Tack! Det är dock så att jag fixar med skola osv själv, och inte reser genom någon organisation. Borde väll då vara upp till min skola om jag tillåts ta ett utbytesår för att sen återvända?
    • Anna : Nej, det är inte upp till din skola... det är så att OM DU RESER TILL UTLANDET FÖR ATT STUDERA, då har du rätt att återvända till din skola och din skola måste "hålla plats till dig" - men du har inte rätt att ta examen tillsammans med din "gamla" klass, utan du blir "försenad"... ofta med ett år. Men du måste innan du åker, försäkra dig om att skolledningen /rektor/ vet om att du ska just STUDERA utomlands; sedan ska du kunna på ngt. sätt Bevisa att du har studerat utomlands, om din skola så begär.
    • Anna : Elever som reser till utlandet längre perioder pga andra orsaker än att bedriva studier, har inte rätt att kräva att deras svenska skola ska "hålla plats" åt dem. Vid hemkomsten är det inte garanterat att de får plats på gymnasiet.
    • : Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer