Elev
    Hej!
    Jag har en fråga angående ansökning på indra2 till gymnasiet.
    Jag undrar om jag kan tacka nej till mitt första gymnasie val (om jag kommer in på det) och istället ansöka till mitt andra val?
    Eller måste man gå på det gymnasiet som man kommer in på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes,
    du nämner Indra2 i din fråga. Jag gissar därför på att du söker till gymnasiet i Göteborgs Regionen. Om det är så, kan kan du ögra ändringar av ansökan med SYVs hjälp (det är SYV på din nuvarande skola som på sin inloggning kan ändra i din ansökan) fram till 1 juni (brukar stängas under dagen den 1 juni - t.ex kl.16.00, men det är givetvis bättre att inte vänta till sista dagen - det börjar bli riktigt ont om tid (endast 30 och 31 maj "återstår" som är jobb-vardagar då har en rimlig chans att träffa SYV på din skola och göra en ändring). Det som jag absolut rekommenderar är att du ser till att innan möjlighet att ändra i gymnasiansökan stängs den 1 juni (för Göteborgs regionen; för andra regioner är det redan stängt) att din ansökan ser ut som du vill att den ska se ut, alltså att som första - högst prioriterat alternativ - ligger den skola och program/inriktning som du helst vill gå på (och sedan "i fallande grad" - sist ska det alternativet ligga som du i värsta fall kan acceptera att gå på).
    Att tacka Nej när du är ANTAGEN rekommenderas inte. För att du ger i så fall bort (avstår från) din utbildningsplats och har då ingen plats på gymnasiet. Du kan då givetvis göra Sen Ansökan men du ställs då sist i kön, efter alla andra som sökt i tid. Det finns risk att vara utan utbildningsplats. Att man har höga betyg från grundskolan innebär inte per automatik att man får plats på gymnasiet. Om man tackar Nej till en erbjuden plats, då har man ingen plats. Det finns ingen skyldighet hos antagningskansliet eller kommunen att erbjuda dig en annan plats som du önskar dig. Man försöker se till att alla behöriga till gymnasiet elever får "någon plats" alltså på någon av skolorna och på de programmen där man kan ta in fler elever... men då blir du "instoppad" någonstans där det finns plats (behöver inte alls bli på ett program som du vill gå eller inom rimlig pendlingsavstånd).
    Därför rekommenderar vi på FRåGA SYV (utifrån svar från de sakkunniga och den långa erfarenheten som vi har) att

    1. helst (rekommenderas starkt) att se till att ansökan ser ut som du önskar Senast Sista dag i Omvalsperioden, innan omvalet stänger;
    och

    2. om du får plats på en utbildning på gymnasiet, som du även "i värsta fall" kan tänka dig att gå på att tacka Ja. Tackar du Nej finns riks att du antingen inte får någon gymnasieplats alls eller att du får en ny plats på något program på någon skola (behöver inte alls vara det du önskar dig).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack för hjälpen!