SYV-besökare SYV

    Hej Kristina,

    det är tyvärr inte en elevs rättighet att tenta av ngt. ämne eller kurs som man ännu inte har läst, när man ska börja på gymnasiet.
    Du/ni får gärna prata med er gymnasieskola om det... men allmänt, så tror jag det blir ett "nej" från rektor. Detta pga det måste vara rättvist; om en elev får tenta en kurs på förhand (och det är inte säkert det blir godkänt betyg, det kan bli F på prövningen ju - inte lätt att uppvisa kunskaper i en kurs, som man inte har läst... :) - då måste alla elever på samma skola också få chansen att tenta minst en kurs, om de så önskar. Då kommer inte lärare ha tid att undervisa klasserna, utan ska endast förbereda prövningar... det funkar inte i praktiken.

    Det elever har rätt till att göra prövningar i, när de är gymnasieelever är
    - kurser vilka de läste och fick F-betyg i;
    och
    _kurser som de inte läste, men som finns i elevens Individuella studieplan och om undervisning i kursen ej kunde erbjudas (t.ex lärare saknades) eller om eleven var sjuk under större delar av kursen och i praktiken ej deltog i undervisningen, ofta är det pga sjukdom...

    I alla andra fall är inte det elevens rättighet att göra prövningar under tiden eleven är en gymnasieelev.
    Rektor kan dock ibland bevilja undantag, om "särskilda skäl" föreligger, som det heter. Prata med rektor på just den aktuella gymnasieskolan.

    Hälsningar

    S. :)