Manuela

    Hej! Jag läste Franska 3 på gymnasiet och om jag förstår det rätt så ger den kursen 0,5 meritpoäng. Jag talar redan flytande spanska och undrar om jag kan tenta av spanska 5, ev. spanska 4 även om jag inte läst de föregående kurserna i ämnet. Om detta är möjligt, läggs meritpoängen då ihop (0,5p för franska 3 + 1,5p för spanska 5) eller är det 1,5p som är max poäng för moderna språk?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    max antal meritpoäng för moderna språk är 1,5 och ingen kan få fler. Reglerna för meritpoäng för de som har examensbevis (eller läser mot examensbevis) finns på gymnasieguiden.se/merit