Klara
    Hej jag ska snart välja mina i-val, jag talar flytande engelska och har därför väldigt lätt för engelska nu i 1.an (Engelska 5). Jag undrar om det finns möjlighet för mig att tenta av Engelska 6 och istället börja läsa Engelska 7 som i-val i 2:an? (eftersom att den kursen ger mig meritpoäng). Och vad är det ungefär för test som ska göras när jag tentar av?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är upp till din gymnasieskolas rektor att bevilja dig en prövning. Man brukar ansöka via en blankett. Kolla med din skolas Syv eller expedition.

    En prövning innebär att du på egen hand läser in en kurs enligt kursplan och
    gör prov. Provet kan bestå av både skriftliga och muntliga delar, beroende på ämne. Det är ansvarig för kursen som ger dig undervisningsmaterial. /Lena, Syv