Sara
    Jag vill gå vård och omsorg men behöver läsa till tre kurser (2 för att ha högskolebehörighet och en för att koma in på utbildning) men skolan erbjuder endast två individuella val.
    Kan jag tenta av engelskan så jag inte behöver plugga på komvux?
    • Anna : Vilka är de 3 kurserna som du behöver välja för behörighet ?
    • :

      Svenska 3 och engelska 6 för att få högskolebehörighet.

      Matte 2 för att komma in på rätt program

    • Anna : Svenska 3 och engelska 6 har du rätt att läsa, om du säger om det på din gymnasieskola. Skolan kan inte neka dig det. Däremot matte 2 kanske du inte får läsa. Kanske ingen på din gymnasieskolans VO-programmet ska få läsa matte 2, detta pga matte 2 ingår inte som obligatorisk kurs och kan därför inte garanteras att eleven för läsa den. Prata med SYV på din skola. Om du inte får läsa matte 2 så är det inte så mycket du kan göra åt det, utan du får i så fall komplettera efter gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara, det skulle vara bra att veta Vilka är de 3 kurserna som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning, då kan jag ge ett bättre  (mer anpassat)  svar.

    Vad gäller engelska då är det elevernas rättighet att på yrkesprogrammen, bl.a på VO, läsa även engelska 6, och du har även rätt att läsa eng 6 och svenska 3 som U-kurser, utökat program, utanför ordinarieprogrammet - på sä sätt "befrias" plats för andra kurser. Däremot att "tenta av" kurserna på förhand är inte elevens rättighet.
    Inom Individuellt val är det mycket riktigt endast 200 poäng som får plats, alltså 2 stycken 100p.kurser eller 4 st. små, 50p.kurser. Och detta gäller alla program: högskoleförberedande & yrkesprogrammen. Det är inte en enskild skola som bestämmer att det är 200p.Individ.val, utan Skolverket.