Elev

    Hej Jag går 1 året i gymnasiet, i grundskolan hade jag engelska som modersmål. Jag går vår och omsorgs programmet nu och där kan man inte ha moderna språk som en kurs då undra jag om man inte kan tenta av engelskan som ett moderna språk så jag ändå får meritpoäng för det. För jag har redan frågat min syv om lektioner men då sa hon att modersmål inte är samma som moderna språk och att det inte erbjuder det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    ämnet Modersmål ger inte meritpoäng.
    Desvärre kan man inte i Sverige läsa engelska som Moderna språk heller... så du kan engast få meritpoäng för en kurs Engelska 7. Läs engelska 5 först, som på VO är en obligatorisk kurs, men sedan har du rätt att läsa eng 6 också - säg om det på din skola!. Prata med syv på din skola om möjlighet att läsa engelska 7. För godkänt betyg i engelska 7 får du + 1.0 meritpoäng.

    Om du menar att du vll slippa läsa kurser inom Individuellt val och "ersätta dem" med kurser i Modersmål - prata med SYV på din skola. Jag tycker du vinner mer på att försöka läsa Engelska 7 som en av kurserna inom Individuellt val. Om du vill inom individuellt val ha en kurs Modersmål1 så ska du inte behöva tenta av den utan du borde kunna läsa den kursen. Det är lättare att få högre betyg när man läser en kurs (jämfört med att man "tentar av" den).

    Kika gärna på Programplan för VO
    du kan där se vilka kurser som är obligatoriska och vilka är valbara.

    Programstrukturen på VO ser ut så här:

    VO har inga inriktningar, därför blir det 0 poäng för inriktningskurser; man läser inga "inriktningskurser" på VO.
    Engeska 5 ingår som en obligatorisk kurs (inom Gymansiegemensamt);
    Engelska 6 får man läsa pga det är en av kurserna som krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier; de andra kurserna som också krävs för grundläggande behörighet är Svenska 2 och 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3); alla elever har rätt att läsa kurser som krävs för grundläggande behörighet.

    "Moderna språk" eller "Modersmål" ingår inte i VO. De kurserna får läsas inom Individuellt val (200p, alltså 2 kurser).

    • Elev :

      Men jag undrar om jag har rätt att kunna tenta av mitt modersmål som då är engelska så att jag får meritpoäng eftersom skolan inte erbjuder modersmål undervisning eller funkar inte det. Jag har pratat med min syv och hon sa bara att moderamål är inte samma som moderna språk så jag kan inte få merit för modersmål men moderna språk men jag undrar om det gäller till om man vill tenta av det också. För isåfall skulle jag vilja tenta av mitt modersmål och få merit för det

    • Anna : Det går inte få meritpoäng för modersmål; och det gäller, oavsett om man läser kurser eller gör prövningar ("tentar av"); din SYV på skolan gav dig rätt information. Läs också svaret på din fråga, ovan; där står det också samma sak att Modersmål (som ämne) ger inte meritpoäng.