Linn
    Jag läste matte 1c redan i 9:an och nu går jag 1 på gymnasiet och ska läsa matte 1b denhär terminen. Jag känner dock att det är lite för lätt då jag fick ett ganska högt betyg i matte 1c, och undrar om man kan tenta av kursen redan nu så att jag kan börja med matte 2b redan i 1.
    • Daniel :

      Du får ha betyg i matte 1c i ditt examensbevis, även om andra elever på ditt program läser matte 1b. Du behöver - alltså - inte tenta av matte 1b; du har ju redan godkänt betyg i matte 1c... Men det är inte fördelaktigt för dig, om det inte är så att du har högsta betyget, dvs A.
      Om du, däremot, får A betyget - då spelar det ingen roll om det är matte 1b eller 1c som du har i ditt examensbevis. försök få A-betyg i antingen matte 1c eller 1b. Det är lättare att få högre betyg i 1b. Lycka till med dina studier! D:

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    jag förstår att du känner att det är för lätt för dig i matten! Men, om du inte har fått A betyg i matte 1c, utan kanske B betyg... - då "vinner" du på att stanna i matte 1b kursen och få A betyg. Varje betyg i alla kurser på gymnasiet kommer att bidra till ditt Jämförelsetal och även den lilla skillnad mellan A och B betyg i matte 1 kan - om du söker till en högskoleutbildning - utgöra skilljaden i att komma eller inte komma in på utbildningen.
    Vi tar ett exempel: säg att du får tenta av matte 1b inom kort. Det är inte alls säkert att du kan direkt börja med matte 2b; detta för att schemat kanske inte passar... din mattelärare kanske undervisar i matte 1b och i 2b men 2b-lektionerna går när du har dina obligatoriska lektioner i svenska eller i idrott... då har du "håltimmar" resten av läsåret och samtidigt blir av med ditt studiebidrag från CSN (endast studier på heltid ger rätt till Studiehjälpen).
    Det är bra att du är duktig inom matte. Prata med din mattelärare och ni kan kanske komma överens om att du får svårare uppgifter /för att utvecklas mer/... men att just "tenta av" en kurs på förhand, kanske du förlorar mer på än du kan vinna.
    Du kan också på egen hand läsa vidare inom matte med hjälp av www.matteboken.se
    ***
    Ännu en fördel i att du inte behöver lägga mycket tid på matte är att du kan ha mer tid för andra ämnen.
    ***
    Du går gärna samråda med SYV på din egen skola och din klasslärare/mentor och även med rektor på ditt program. Du får visa dem mitt svar, om du vill.
    Lycka till!
    ANNA