Alfred
    Jag ska börja på teknikprogrammet till hösten och jag har sen tidigare läst gymnasie kurser i matematik. Specifik är det kurserna Matte1c och Matte2c. Jag har även (för att man inte kan göra fullständiga tester på grundskolan) kollat på några hemsidor och har sett bland annat gamla nationella prov i båda kurserna och jag provade då på dem. Och på samtliga prov har det gått väldigt bra (starkt A) och jag undrar då om man kan få möjlighet att tenta av dem tidigt på gymnasiet och sedan fortsätta på högre studier som matte 3-5. Tycker personligen att det kanske skulle vara bättra att forstätta studera på högre nivå för annars är man två kurser före och repeterar men jag har ingen aning om man har rätt till att göra ett sluttest och hur man skulle gå till väga efter det om så var fallet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alfred!
    Att du är duktig på matte är jättebra!
    Men det finns ingen automatisk rätt att tenta av en kurs på förhand, när man är gymnasieelev (detta även om man vet att man kan innehåll i kursen väldigt väl). Det finns för- och nackdelar i att insistera på att få tenta av en kurs på förhand. Skolan kan säga nej och förklaringen är den att det tar mycket tid för läraren att förbereda prövning och skolan kan då också ta prövningsavgift (500 kr per kurs, det blir 1.ooo kr som du får betala). Sedan om skola inte kan erbjuda dig ersättningskurser och du redan har betygen i matte 1c och 2c, då läser du på deltid och ej har rätt till studiehjälpen från CSN. Att gymnasieskola skulle kunna erbjuda dig läsa matte 3 redan under årskurs 1 beror bl.a på hur schemat ser ut: om du har någon annan kurs som du måste läsa samtidigt som undervisning i matte 3 pågår (och du kan ju inte klona dig) då kan du inte skrivas in i den kursen. Hur schemat kommer se ut tror jag inte går att få veta på förhand.

    Det kan finnas fördelar i att "sitta lugnt i båten" och läsa i vanlig ordning: du får då mer eller mindre garanterat A i kurserna som du redan kan; du riskerar inte bli av med studiehjälpen från CSN; du har mer tid och ork för andra ämnen/kurser som t.ex fysik, kemi m.fl. Väljer du inriktning TE/teknikvetenskap då ingår matematik 4 som obligatorisk kurs men ofta läser eleverna även matematik 5 och så många fler mattekurser finns ju inte på gymnasienivå... Finns också matematik specialisering som man kan läsa samtidigt som man läser matematik 5 (pga förkunskap är matematik 4) och matte spec. får läsas flera ggr med Olika innehåll.
    Visar du dig jätteduktig i matte under årskurs 1, så hoppas jag matteläraren uppmärksammar det och kanske själv erbjuder att du läser framåt i snabbare takt och hinner under dina 3 år på gymnasiet läsa alla gymnasiala kurser som finns inom ämnet:Matematik inklusive flera matte specialiseringskurser.
    Om vi tar upp ämnet Meritpoängen (om du är intresserad av att efter gymnasiet läsa på högskolenivå), då är max meritpoäng inom matte 1,5 och om din högskoleutbildning (t.ex civilingenjörsprogrammet) kräver matte 4 får du 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i matte 5 och ännu 0.5 - för matte specialisering, så fler meritp.om du läser matte spec.fler ggr med olika innehåll, får du ändå inte. Med det sagt, så är jag inte emot att du läser så mycket matte som möjligt! även om du får ej några formella fördelar inför ansökan till högskola-/universitet. Är man intresserad i ämnet ska man så klart lära sig så mycket man kan! Du känner väl www.matteboken.se ? :)