Tiffany
    Jag går min tredje vecka på gymnasiet, vi har haft matte och jag har väldigt lätt för det. Jag funderar på att tenta av matte 1b, kan jag då börja läsa matte 2b när de andra läser matte 1b?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tiffany;
    det är bra att du har lätt för matten.
    Det är dock inte elevens rättighet att tenta av en kurs och läsa nästa kurs. Men det kan gå. Frågan är om du "vinner på det" eller förlorar.
    I början av matte 1 är det repetition av grundskolans matte, men sedan kommer det snabbt nytt i kursen. Du kan se innehåll i matte 1www.matteboken.se
    Sedan är det en stor fråga om du kan på samma tider som lektioner i matte 1b går, delta i lektioner i matte 2b. Det kanske är samma lärare som på Andra Tider undervisar i matte 2b och du kanske då har lektioner i andra ämnen. Skolan kommer inte ändra schemat och samma lärare kan inte klona sig och undervisa i matte 1b och 2b samtidigt.
    Din skola har rätt att ta prövningsavgift på 500 kr och kan också svara att du ej kan göra någon prövning (tenta av).
    Det är också svårt få A betyg när man gör prövning i en kurs som man inte har läst.
    Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig att läsa "framåt", på egen hand; bl.a med hjälp av www.matteboken.se och då kan du med lätthet få A betyg i matte 1b och nästa år också i matte 2b och under år 3 - i matte 3b.
    Jag vet inte vilka mattekurser som är obligatoriska på ditt program, för du har inte uppgett vilket program du går.
    Har du lätt för matte, kan du lägga mer tid på andra ämnen.

    Undantag:
    om du är en särbegåvad elev (på ren svenska "matte-geni"), och det är så oerhört tråkigt för dig att syssla med matte 1, så att du inte kan stå ut - prata med din mattelärare. Dina vårdnadshavare kan prata med rektor på din skola. Du kanske i så fall bör byta till Spetsutbildning i matematik (som kanske inte finns på din skola). "Spets" i matte finns på några få gymnasieskolor i Sverige, oftast på Naturvet.programmets inriktning Naturvetenskap.
    På "Spets" i matte läses matte-gymnasiala kurser snabbt igenom, och eleverna går vidare till högskolematte.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag förstår hur du menar men jag ska omformulera frågan. Skolan kan antagligen lösa så att jag kan läsa nästa kurs men kan det påverka min möjlighet till studiemedel om jag får en lägre studietakt kommande terminer? Mvh Tiffany
    • Julia : Vid deltidsstudier har inte gymnasieelever rätt att få studiehjälp från CSN. Endast Heltidsstudier ger rätt till Studiehjälp från CSN, när man är elev på gymnasiet. Det är din skola som rapporterar till CSN om du läser på hel- eller på deltid. Här blir det stor skillnad om du får ännu en extrakurs att läsa sen, i fall du i förväg skippar matte 1b, eller inte. får du inte det blir det deltid och ingen studiehjälp från csn framöver, från den dagen du ej läser på heltid längre.