T
    Jag går i sjuan och pluggar jämt inför vartenda prov och får ett bra resultat, nämligen A i alla ämne.
    I skolan är det så att lärarna tycker att jag är ett geni. Jag har bott i Sverige ca ett år och jag kom ikapp andra elever och även bättre än de i vissa ämne.
    Som matte, NO, engelsk och många andra. Skolan föreslår att jag ska tenta av de ämnena jag vill. Men jag är sjukt nervös, nu undrar jag ifall jag skriver provet och få ett bra resultat men inte A , får jag göra provet igen eller inte. Får jag vill få A i alla ämne och det har jag gjort i den senaste tiden. Jag har verkligen lätt att lära mig nya saker och jag använder av effektiv studieteknik inom alla ämne men det finns svagheter som jag vet att jag måste jobba på. Som algebra. Kan jag tenta av matte och NO i 7-8-9 samtidigt? Hur blir det i resten av högstadiet och hur många gånger får jag göra om provet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Bahar,

    det är jättebra att du är duktig i skolan.
    Att du har a-betyg i alla ämnen är också jättebra! duktigt gjort!
    Jag tycker du ska följa dina lärares råd och görs så som de föreslår. Om dina lärare tycker att du ska "tenta av" något ämne/kurs - gör det i så fall.

    Några regler som passar i ditt fall finns egentligen inte. Du är en "särbegåvad" elev /ett "geni" som dina lärare säger/ och det är mycket sällan sådana elever finns; därför har inte några regler skapats för dem. Det är "skolans bedömning" som gäller. Du och dina lärare får komma överens om hur ni gör. Om du, dina vårdnadshavare inte är överens ang. tenta eller inte tenta av... när och hur; då gäller följande: du kan följa vanlig undervisning tillsammans med resten av klassen ELLER så är det rektor som bestämmer hur det blir.

    Ett alternativ som också kan funka bra är att du i skolan följer "vanlig undervisning" med elever i din klass; får dina a-betyg men inte snabbar på, inte tentar av men läser extrakurser - t.ex ett nytt språk eller flera nya språk; lär dig att spela musikinstrument eller tränar någon sport mm. - på en Kulturskola och/eller Idrottsförening. På så sätt "breddar" du dina intressen och din kompetens.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina framtida studier!

    Daniel SYV :)