Hej!
    Jag vill söka till juristprogrammet men det som sänker mig är just spanska 1 och 2, och då riskerar jag att inte komma in, så jag undrar om man kan tenta spanska 1 och 2 för att kunna höja sin meritpoäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej fatemeh!
    Du får gärna förklara vad du menar med att "tenta av".
    Jag tolkar det som att du vill göra prövningar, stämmer det?
    Detta gäller: om du i ditt examensbevis från gymnasiet har kurserna spanska 1 och 2 och har lägre betyg i de kurserna än A, då rekommenderar jag att du söker möjlighet att göra prövning i en av kurserna eller i båda kurserna. Börja med att försöka hitta var du kan göra prövning i spanska 1.
    Du som inte är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige.
    De som är gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast i kurserna som de fick F i eller om en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas undervisning i. Läs gärna en förklaring kring prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Liselotte
    • Hej! : Jaha okej, då meande jag prövning! Men jag tar studenten det här året, och det är just spanskan som sänker mig då jag har ett c där, så efter att jag har tagit studenten så kommer jag att kunna göra prövning i spanska 1 och 2 för att kunna höja mig?
    • Mikael : Ja, om du hittar var du kan göra prövningar vilket är inte alltid så lätt. Många vill göra prövningar och tillfällen är få.