högskolestudent

    Hej, jag börjar bli lite trött på min utbildning och har börjat tänka på att byta till ett yh program som brukar vara runt 1-2 år. Jag har nu 63 hp, skulle det gå att tillgodoräkna dessa i en yh program som tex: vätgasingenjör eller tågtekniker om man har läst/läser högskoleingenjör inom maskinteknik? det för att korta ned utbildningen lite eller för att skippa några kurser.

    • högskolestudent : yh utbildning är hos MTR och Iris

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    högskola/universitet och yrkeshögskola är olika skolformer och poängen från en skolform kan, tyvärr, inte direkt översättas till en annan skolform. Dock, kan individuell bedömning göras och ibland går det att tillgodoräkna men du måste få svar från de utbildningsansvariga om det. Jag tänker så här: sök till alla de yh-utbildningar som du är intresserad av (yh-utbildningarna är mycket populära och platserna brukar vara ganska få, t.ex kan det finnas 24 platser en gång om året och folk från hela Sverige söker, så det är inte så lätt att komma in); om du kommer in på en Yh-utbilnding så kontaktar du utbildningsanordnare och ställer din fråga där och sedan kan du bestämma om du tackar Ja till en plats på en yh-utbildningen eller om du stannar kvar på din nuvarande utbildning.
    Du skriver i en kommentar att du är intresserad av yh-utbildningar hos MTR och hos Iris Hadar AB. Men se om du hittar ännu fler intressanta för dig yh-utbildningar, se utbud på www.yhguiden.se
    Du kan söka till väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och det påverkar inte studierna som du bedriver nu. Du kan få plats på flera olika yh samtidigt men tyvärr kan det också bli så att du inte får plats på någon yrkeshögskoleutbildning.
    Allmänt gäller: du måste vara beredd att läsa en yrkeshögskoleutbildning i sin helhet (för att det är möjligt att du inte ska kunna tillgodoräkna dig dina högskolepoäng inom en yh-utbildning); det finns också fördelar att läsa en utbildning i sin helhet, även om du kanske ev skulle kunna tillgodoräkna dig "någonting" och hoppa över någon kurs, bl.a för att de veckor som du inte läser har du inte rätt till studiemedel, så du måste i så fall på förhand planera hur du ska klara dig, ekonomiskt sett.

    Studie- och yrkesvägledare