Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Egentligen bör man söka legitimation hos Skolverket efter att man tagit ut examen som ämneslärare i matte. Men pga lärarbrist anställs även andra: lärare i fel ämnen eller utbildade inom teknik/naturkunskap.

    Jag tror att erfarenhet i att ge läxhjälp t.ex som volontär i Mattecentrums räknestuga

    är en stor merit om man senare söker jobb som obehörig mattelärare eller läxhjälpare på en skola.

    Daniel SYV

    Hej Alexander!
    Kika gärna på kth.se/utbildning/civilingenjor/civing-larare - på det programmet läser man för att bli civilingenjör och lärare.
    Annars så kan man efter utbildningen till ingenjör försöka komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbilding (som är utbildning `90 hp, alltså tre terminer på heltid eller sex terminer - på halvtid).

    Som obehörig lärare kan man få jobba med vilken tidigare utbildning som helst om arbetsgivare (oftast är det rektorn) bestämmer att kompetensen räcker för att kunna undervisa. Behöriga lärare går före, men i brist på dem kan även obehöriga få undervisa.

    Mvh
    D: