Sandy
    Jag hade jättebra betyg under hela högstadiet och anser själv att jag presterar väldigt bra i skolan, men när jag började på gymnasiet så blev jag sänkt i nästan alla ämnen. I vissa ämnen kunde jag till och med sänkas från A till E. Detta resulterade i att jag tappade motivation till att plugga och under hela första året på gymnasiet så pluggade jag väldigt dåligt och brydde mig inte om mina betyg och detta ledde såklart till dåliga betyg. Under andra året tog jag mig i kragen och började försöka jobba upp betygen och det funkade till viss del, men jag har fortfarande inte samma betyg som i högstadiet vilket var mitt mål. Nu ska jag börja tredje året på gymnasiet och är oerhört nervös eftersom att jag har ganska höga ambitioner när det kommer till vad jag vill utbilda mig till. Jag skulle vilja utbilda mig till läkare vilket är en svår utbildning. Så det jag undrar är vad som händer om jag inte lyckas plugga upp mina betyg så mycket som jag vill det här året utan tar examen med "medelmåttiga" eller kanske till och med väldigt låga betyg, kan jag fortfarande utbilda mig till en så "svår" utbildning? Eller någon utbildning ö.h.t som är svår att komma in på? Skulle jag till exempelvis kunna göra högskoleprovet och söka in med dem resultaten och komma in på en utbildning på den vägen eller kommer jag ändå bli nekad när de ser mina gymnasiebetyg? Tack på förhand!
    • : Jag är i samma sits som dig o det ör oroväckande men vi måste ba kämpa, sen så får vi it glömma att man kn bara göra sitt bästa sen om ens bästa ej räcker så betyder inte det att man e dålig för det.
    • Milla : Tack så mycket för din kommentar! Jag håller med dig!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Gör Högskoleprovet så många ggr du hinner innan du ska söka till högskoleutbildning. Gör ditt bästa i varje kurs du läser. Och lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare