Waseem
    Hej,

    Jag siktar mot att läsa tandläkarprogrammet på universitet, och jag läste nästan alla ämnena på komvux och just nu har jag ungefär 400 gymnasiepoäng kvar av 2400. Jag har några funderingar runt utfärdandet av examen, speciellt när det gäller utökade kurserna, meritpoäng och urvalsgrupperna.
    Jag har just nu betyg i moderna språk 3 och 4 och då blir det 1,5 meritpoäng och jag planerar att läsa engelska 7 för att få ytterligare 1 poäng. Jag tänker såhär: Om jag läser engelska 7 och gör prövningar i moderna språk 1, 6 och 7, och då blir antalet gymnasiepoäng 2700. Mina frågor är kan kurserna engelska 7 och moderna språk 3 och 4, som jag redan har, räknas som utökade kurser i examen? Och kurserna moderna språk 1, 6 och 7 räknas som ordinarie kurser? Är det tillåtet att utfärda examen med 2700 gymnasiepoäng?
    Om det fungerar att utfärda examen enligt ovanstående, konkurrerar jag i urvalsgruppen B1 eller B2?
    Dessutom läste jag på antagning.se webbsida den följande:
    ”Om du har utökade kurser i din examen som krävs för behörighet eller ger meritpoäng, konkurrerar du i BI med de utökade kurserna” betyder det att endast meritpoängen från de utökade kurser att räknas med i meritvärdet, eller räknas betygen på dem med?

    Jag ber om ursäkt för mina för många frågor, men jag försöker nå så högt meritvärde som jag kan eftersom tandläkarprogrammet kräver ett högt meritvärde.

    Tack på förhand!
    Mvh/ Wassem

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wassem!
    För dig som läser mot examensbevis kommer betyg i kurserna som ger dig meritpoäng räknas in i ditt jämförelsetal. På komvux ingår 2400poäng i examensbevis. Övriga kurser kan du få på ett separat dokument, utdrag från betygskatalogen eller liknande dokument. Om datumet för betyg som finns ett separat "papper" ligger innan datumet för utfärdandet för examensbeviset, då är det inte en komplettering, utan med det betyget inräknat prövas du i BI, direktgruppen (om hela ditt examensbevis placerar dig i direktgruppen, så klart).
    Få betyg på prövningar innan du tar ut examensbeviset. Då blir prövningsbetyg inga kompletteringar, utan "liksom ingår i examensbeviset" kan man säga. Så fick vi det förklarat för oss från antagning.se - men du kan själv också kontakta antagning.se
    Annars så funderar jag på följande:
    - det är svårt att hitta var man kan skaffa sig betygen i moderna språk 6 och 7 (det kanske inte går, alls);
    - du får högre meritvärde om du höjer betygen i kurserna inom 2400poäng i ditt examensbevis, än genom att "addera" ännu fler kurser, som ska räknas in i ditt jämförelsetal, även om de extrakurserna har A-betygen.
    Mitt råd är därför att du funderar på att kanske satsa på prövningar i de kurser som ingår inom 2400poäng i ditt examensbevis från komvux (men gör de prövningar innan du tar ut ditt examensbevis): de betygen du får efter datumet för examensbevis blir Kompletteringar.