Sheila
    Hej! Denna fråga är jätteviktig för mig då jag inom dessa dagar måste ansöka. Det är så att jag egentligen hade tänkt läsa ett naturvetenskapligt basår då jag läst samhälle linjen på gymnasiet men nu har jag även fått höra att man kan läsa basåret på komvux så då undrar jag hur man ansöker och hur det går till för att läsa året på komvux? Har hört att det ska kallas för ett paket av något slag om man läser naturbasåret på komvux? Och sen undrar jag även vad ni rekommenderar eller vad de flesta eller brukar välja, att läsa alla dessa ämnen på ett år under basåret eller brukar elever fördela ämnena i två års tid tex just för att det är så många ämnen? Dessa är de ämnen jag behöver läsa upp för att kunna ansöka till tandläkarlinjen: matte 3c, matte4, biologi1,biologi2,kemi1,kemi2,fysik1 och fysik2. Med hopp om ett noggrant och positivt svar, mvh Sheila

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila!

    Vi rekommenderar att man söker både till högskola (naturvetenskapligt basår) och till komvux - samtidigt. Om man får plats på båda, kan man välja sedan. Risken finns, tyvärr, att inte få plats på någon av dem... då det inte finns någon garanti på att få plats på varken sig högskola eller på komvux.

    De kurserna som du behöver få betyg i utför tillsammans 850 gymnasiala poäng. På heltid läser man 850 gymnasiala poäng på 42,5 veckor, dvs på två terminer - ett läsår.

    Om du läser dem på två år, läser du på halvtid. Det är OK, men det tar längre tid och det kan bli problem med studieekonomi. Här spelar det roll om du fyller 20 år under 2016 eller om du fyllde 19 år under 2016. Om du inte är beroende av Studiemedel från CSN, så är är det OK att läsa långsamt, på 25% av studietakt - och då skulle det ta 4 år att läsa alla de kurser som du behöver få betyg i.

    Du frågar vad folk "brukar göra" och det är väldigt olika.

    Vi rekommenderar att man söker både till högskola och till komvux samtidigt och att man även läser på egen hand (självstudier) för att kunna klara prövningar. Det är konkurrens om studieplatser och ibland är det "tur" som avgör om man får plats eller inte.

    Har man kunskaper i kurser, kan man göra prövningar och få betyg "den vägen".

    Ang. hur många ämnen man läser samtidigt så är det så att om du kommer in på ett paket, då får du ett färdigt schemat och läser så som det är upplagt på förhand.

    Om du söker fristående kurser, kan du välja att läsa en kurs i taget eller att läsa flera kurser samtidigt. Läser du en kurs i taget, måste du klara av att läsa hela kursen och få betyg inom fem veckor (med undantag av Fysik 1a, som är en större kurs som på heltid läses på 7.5 veckor).

    Vänligen

    Julia Syv