Fråga SYV på Framtidsskolan
    Eftersom Fysik 1 är obligatoriskt för ditt program så kan du inte välja att ta bort kursen. Du kan om du har stora studieproblem via ett Åtgärdsprogram reducera Fysik 1 om det skulle underlätta dina studier. Då får du dock inte ut en gymnasieexamen om du inte lyckas läsa upp kursen senare under din gymnasietid.

    Du får ha 250 kurspoäng F och ändå gå ut med en gymnasieexamen - bara inte du har F i Matte 1, Engelska 5+6, Svenska 1,2,3 och Gymnasiearbetet.

    Har du F i Fysik 1 kan du även inte välja till program/kurser på högskolan som kräver just Fysik 1.