Anonym

    Hej! Jag har precis börjat sista året på gymnasiet. Under andra året på gymnasiet blev jag ganska utbränd på grund av olika omständigheter och just nu är jag inne i en depression. På grund av detta tar det väldigt mycket på mina krafter att gå till skolan och jag är väldigt orolig över att jag inte kommer att klara av detta år. Jag vill mer än gärna klara av detta år och gå ut med min nuvarande klass, men på grund av min hälsa i nuläget så klarar jag troligtvis inte av att läsa fullt schema? Jag undrar om man kan välja bort ett antal kurser sista året för att sedan läsa igen dem på komvux efter studenten och då få sin gymnasieexamen? Vad finns det annars som man kan göra, vilka lösningar finns i en sådan här situation?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte uppnår kraven för examensbevis mot slutet av år 3, får du ett studiebevis.
    Studiebevis kan på komvux kompletteras mot examensbevis.
    Om det finns läkarintyg eller intyg från en psykolog som rekommenderar att du läser på deltid, kan du läsa på deltid - alltså ta bort några kurser men ändå behålla rätten till studiehjälpen från CSN. I annat fall, om du inte har läkarintyg, blir det tyvärr så att du inte kan få studiebidrag (deltidsstudier på gymnasiet ger inte rätt till studiehjälpen från CSN).
    Det kan dock inte uteslutas att i fall kurator på din skola pratar med rektorn och rektorn ger order till utbildningsadministratören på din skola att skicka uppgift till CSN att du läser på heltid (trots att du läser på deltid) - så kanske man kan lösa det på det sättet; du har inte rätt till det, men sådana undantag görs ibland (men du måste involvera kurator eller skolsköterska/skolläkare i din situation).
    Du kan också läsa "som vanligt" men lägga krut endast på de kurser som du tror att du kan klara av att få godkända betyg i; och du deltar i de övriga lektioner så gott du kan, utan att anstränga dig för mycket...
    Att utebli från lektioner utan att förlora studiebidraget kan du i max 4 timmar per månad... sedan blir studiebidraget indraget av CSN.
    Om du inte är beroende av studiebidraget, kan du bara gå på de lektioner du vill gå på och "strunta" i de övriga lektionerna... det är inte ngt. vi i första hand rekommenderar, men det är ju ändå bra att gå i skolan så mycket du orkar och lära dig så mycket du kan.
    Prata med personal på din skola; det är rektorn som är ytterst ansvarig, men det är mycket möjligt att hen ber dig först att prata med kurator eller med en skolläkare.
    Om du behöver hjälp att välja vilka kurser du ska satsa på i första hand, prata med studie- och yrkesvägledare på din skola.

    Vänligen
    ANNA