Emilia
    Hej, jag ska snart välja gymnasielinje och har funderat på ekonomi-juridik. Jag läser just nu spanska men har väldigt svårt för det och jag riskerar F. Jag vet att det är obligatoriskt att läsa åtminstone spanska 3 i mitt fall men jag undrar om det är möjligt att andra året byta ut moderna språk kursen mot en annan kurs? Tacksam för svar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emilia,

    ja, en kurs Moderna språk är Obligatorisk på EK, ekonomiprogrammet. Det kan du bl.a se i Programplan_EK.pdf
    I stället för moderna språk får man läsa Modersmål, om man har ett annat modersmål, än svenska.
    Du behöver inte fortsätta med samma språk som du läste i grundskolan. Du kan välja ett nytt språk, nybörjarkurs i t.ex tyska eller franska. Vissa gymnasieskolor erbjuder även andr språk, som t.e Italienska eller Kinesiska.

    Liselotte

    Det kan även finnas en annan lösning, ex. kika på Programplan_ES.pdf - ES/inriktning Estetik & Media, tänker jag på i första hand. Du slipper i så fall läsa Moderna språk (mod.språk är inte obligatoriska på Estetiska programmet). Vissa kurser som annars ingår i EK/juridik (ex. Psykologi & Filosofi) kan man läsa även på ES.

    Och om det på samma skola ges även EK/juridik (även om du själv läser på ES eller på ett annat program på samma skola), kan möjlighet finnas att inom Individ.val läsa juridiska kurser. Om rektor fattar beslut om Utökning av programmet för dig, kan du läsa juridiska kurser utöver ditt program, som U-kurser.
    Jag kan inte lova att du på ES ska kunna läsa alla de juridiska kurser som annars läses på EK/juridik, men det är inte ett krav att ha läst juridik på gymnasiet, för att kunna läsa juridik på eftergymnasial nivå. Se i alla fall exempel på vilka gymnasieskolor som både EK/juridik & ES/media erbjuds:
    gymnasium/vrg-sundbyberg
    gymnasium/tumba-gymnasium
    gymnasium/rudbeck-sollentuna
    gymnasium/cybergymnasiet-odenplan