Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nikolas,

    vilket gymnasieprogram vill du i första hand söka till? På många gymnasieprogram behöver man inte läsa moderna språk. Men på vissa gymnasieprogram måste man läsa Moderna språk och engelska tillhör inte "moderna språk". Modersmål kan ersätta moderna språk på gymnasiet (i fall det är ett annat modersmål än svenska).

    Svenska eller engelska kan, alltså, inte ersätta de obligatoriska kurser i Moderna språk som ingår i >>Naturvetenskaps-, >>Samhällsvetenskaps-, >>Ekonomi och >>Humanistiska programmen. I andra program ingår det inte obligatoriska moderna språk och man kan därför slippa läsa moderna språk.

    Vilka språk som i Sverige hör till "moderna språk" kan du läsa om - här >>.

    Studie- och yrkesvägledare

    Du skriver att du ej vill läsa spanska på gymnasiet. Du behöver inte fortsätta med samma språk. Du kan börja med ett annat modernt språk, steg 1 (nybörjar kurs). På de gymnasieskolor som erbjuder de gymnasieprogrammen på vilka Moderna språk är obligatoriska erbjuder alltid även tyska och franska och ibland också andra moderna språk.

    Du kan, om du vill, titta på en sida där vi har en lista på Ovanliga språk på gymnasiet >>.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om du har engelska som ditt Modersmål, kan du i så fall läsa Modersmål (engelska) 1, 2 och en kurs Aktiv tvåspråkighet - det finns 3 kurser i ämnet "modersmål" på gymnasiet  i stället för de obligatoriska kurser i Moderna språk som finns på några av gymnasiet nationella program. På något annat sätt får man inte läsa engelska i stället för moderna språk, tyvärr.

    Du nämner engelska 7 i din fråga. Engelska 5 läser man på alla nationella svenska gymnasieprogram. Nästa kurs, engelska 6 läser man på de högskoleförberedande programmen*** men kan välja till läsa på de yrkesprogrammen (elevens rättighet, eftersom Eng6 är en av kurser som krävs för att uppnå "grundläggande behörighet").
    Sedan är det nästa kurs engelska 7 som inte är obligatorisk. Den läser man oftast i åk3, för att man måste först ha kunskaper som motsvarar godkänt betyg i engelska 6 (och de uppnår man oftast först mot slutet av åk2 på gymnasiet).

    Bästa hälsningar

    ANNA
    P.S: *** Undantag: Engelska 6 är en obligatorisk kurs på HT>> som är ett yrkesprogram. Den ingår i programgemensamma ämnen på HT.