Jasmine
    Jag är en bortglömd student känns det som. Jag har sökt vård och omsorg men har just ångrat mig. Jag vill bli bild och engelska lärare i framtiden men ändå vill jag kunna läsa "fotografering" på gymnasiet. Jag vill kunna knyta ihop allt detta. Just nu funderar jag också på att söka natur/natur för att det ger mig mer behörighet till högskolan än vad jag kommer att vara när jag läser estetik. Jag vet att man kan läsa till ämnen, men kan jag bli någon bildlärare och engelska lärare om jag binder ihop alla dessa linjerna som båda är inom gymnasietiden och inom högskolan? Och i så fall vilka gymnasier har jag rätt till att välja? asså vilka är bäst? kan jag välja fotografering men ändå läsa vidare som lärare i bild och engelska? (när jag säger bild menar jag ritning och målning)

    Jag tänker på natur för tillfället då jag fick reda på att de sänkt intagningspoängen. Jag kan ju söka det, måste dock förbättra mig på science då jag har f i fysik. Jag tror att jag fixar det till sommaren men.. Aa hoppas du förstår min fråga. Kan jag ta kontakt med andra vägledare som kan ändra mitt val än vägledaren jag har på min skola? han är sällan i skolan. Han är här någon gång i månaden

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Förfärligt att ni bara har tillgång till vägledning någon gång i månaden! Ni har laglig rätt till vägledning som står i relation till ert behov!! Snacka mer rektor för att få mer vägledning. För det är precis sådana här frågor man behöver samtala om.

    Jag förstår inte alls varför du ska välja Natur när du har F i Fysik och sedan är helt inriktad på ett estetiskt/humanistiskt yrken som bild och engelska lärare och foto!?

    Du får alla dessa intressen tillgodosedda på t.ex. Estet/media eller Estet/bild - där du även kan läsa en massa engelska - tre kurser för att vara mer precis. Lägg till lite matte om du gillar det och en Naturvetenskaps kurs (Naturkunskap 2) så får du en bra naturvetenskaplig behörighet.