Midness
    jag läser ett högskoleförberedande program och undrar om jag kan ha moderna språk som programfördjupning?
    • : Vilket program läser du? Går du åk2 och väljer inför åk3?
    • : Hej jag var inte tydlig, jag går i årkurs 3 och skulle fylla i en blankett där man skriver vilka ämne man ska ha som tex individuella val och programfördjupning, så jag undrar om jag kan ha moderna språk- steg 1 japanska som programfördjupning i stället för tex matte 5 :)
    • Anna : Viktigt att veta vilket program & inriktning du läser.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Man får läsa moderna språk som programfördjupning på högskoleförberedande gymnasieprogram men du kan bara välja bland de språkkurser som din skola kan erbjuda.
    Med vänlig hälsning,
    Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Midness!

    På varje program finns det listor på vilka kurser som är obligatoriska och vilka som är valbara. För att gymnasieexamen skall se "rätt" ut - måste man känna till programstrukturen. Det finns 6 högskoleförberedande Nationella program. På vissa av dem ingår Moderna språk som obligatoriska kurser (inom Programgemensamma ämnen) och ett visst antal poäng (t.ex. 100 eller 200 i Moderna språk) måste man i så fall ha som "vanliga kurser" men i fall man läste fler poäng i Moderna språk, kan man ha den eller de kurserna som Programfördjupande eller inom Individuellt val.

    För att kunna hjälpa dig måste jag få svar ang. vilket program & inriktning du läser.
    Du kan annars själv hitta rätt programplan på http://www.fragasyv.se/dokument#Programplaner_foer_Nationella_gymnasieprogram

    och längst ner ser du hur programstrukturen ser ut. Den ger dig vägledning i hur din gymnasieexamen bör se ut.

    I fall du läser mer än 2500 poäng, kommer du även ha *utökade kurser i din gymnasieexamen.

    Som sagt, för att kunna hjälpa dig mer, saknas det uppgifter: vilket program & inriktning du läser - samt om du läser mer än 2500 poäng.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    100 poäng (d v s en kurs) i Moderna språk måste du ha som en "vanlig kurs" - som Programgemensam ämne. Det är obligatoriskt.

    Engelska 7 och Moderna språk får vara programfördjupande på NA. Om du läser mer än 200 poäng Moderna språk, blir en kurs - Programgemensam kurs och den andra kursen kan då vara Programfördjupande.

    Individuellt val, 200 p., kan vara - "vilka kurser som helst" och utökade också - vilka som helst.
    Som du redan vet, räknas utökade kurser in i Jämförelsetal enbart om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng.

    Hoppas jag har förklarat på ett begripligt sätt. Återkom annars.
    Lycka till!
    ANNA
    • : Hej, jag läser natur/natur. Jag har läst modersmål i tre år vilket gör att jag får lite mer än 2500 poäng. Jag hade valt matte5 och programmering 1 som programfördjupnings kurser, men jag är osäker om jag kommer få godkänt på de ämnena och tänker ha dem som utökade. Nu undrar jag om jag kan ha engelska 7 och moderna språk steg 1 som fördjupande kurser istället för matte 5 och programmering. Mvh/Midness
    • Anna : Läs mitt utökade svar.
    • : tack så mycket för svaret :)