Melina
    Hej! Jag går i nian nu och kollar på olika gymnasium och program osv. Har sett vad man kan välja inom tteknikprogrammet men hittade inte moderna språk. Skulle gärna vilja läsa det på gymnasiet också så kan man välja till det i teknikprogrammet? Om inte, finns det något annat program som har det?
    Vill bli arkitekt så jag kan välja nästan vad som helst.
    Mvh Melina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melina,

    moderna språk får läsas på Teknikprogrammet (både inom programfördjupningen och inom individuellt val) - men det är inte obligatoriskt att läsa moderna språk på TE. Det är alltså upp till en gymnasieskola att erbjuda eller inte erbjuda läsa moderna språk på Teknikprogrammet.

    Moderna språk är obligatoriskt att läsa på Samhällsvetenskapsprogrammet, på Humanistiska, på Ekonomi och på Naturvetenskapsprogrammet och om gymnasieskola, förutom Teknikprogrammet, erbjuder också något av programmen där man måste läsa moderna språk, dvs SA, HU, EK eller NA - då kommer undervisning i moderna språk finnas på skolan (för att det går ej att välja bort moderna språk på de programmen). Men det är "nästa fråga" om schemat kommer att passa så att du ej har någon obligatorisk för dig kurs som ingår i TE, som krockar med lektioner i moderna språk (i det språket på och den nivån som du vill och kan läsa).
    De moderna språk som måste erbjudas på gymnasiet är franska, spanska & tyska. Vissa gymnasieskolor erbjuder också andra språk - se i listan >> Ovanliga språk på gymnasieskolor.

    Det finns ca 100 gymnasieskolor i Stockholm idag >>. Av dem erbjuds Teknikprogrammet på ca 20 st gymnasieskolor >>.

    Inriktning Samhällsbyggande & Miljö, som i första hand rekommenderas om man på sikt vill bli arkitekt, finns idag endast på 4 gymnasieskolor i Sthm >>>.