Emir
    Jag hade tänkt anmäla mig till två prövningar i Fysik 2 och vill såklart att de som sköter antagningen ska se det bästa betyget. Om jag är nöjd med betyget från första prövningen och avbryter den andra, då blir jag väl inte underkänd? Kommer universiteten som ser min anmälan se att jag avbrutit en prövning?
    Om jag bestämmer mig för att göra den andra prövningen, kan jag då välja mellan de två betygen som jag kommer få?

    1 Svar

    Hej Emir!
    Om du avbryter prövningen så kommer det bästa betyget i kursen vara det som räknas med.
    Om du läst kurser som är utanför ditt slutbetyg dvs om fysiken inte ingår i ditt ordinarie program, så räknas endast in i betygssnittet om de är ett krav för den utbildning som du söker. Alternativt om de höjer ditt snitt.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV