Magnus
    Är vvs en svår utbildning om man har svårt för svenska? Bott i Sverige i två år och pratar ganska bra, men kanske får välja något annat bara för att det är lättare.. vilken utbildning är lättast?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Det är en svår fråga du ställer. Svenska är ju närvarande på alla gymnasieprogram och även om yrkesprogrammen har färre stora teoretiska kurser så krävs det ju ändå en hög språkförståelse för att kunna tolka t.ex. instruktioner inom el och vvs rätt - annars kan det ju få stora konsekvenser. På det sättet finns det nog inga "lätta" gymnasieprogram - alla kräver hög förståelse i svenska.

    Frågor och svar

    • Elizabeth

      Underkänd på tisus, BII?

      Hej SYV!

      I mitt IB program har inte jag valt svenska som ämne alls, vilket innebär att för att vara behörig till svenska universitet kommer jag att behöva göra tisus prov. Jag tar diplom våren 2024. Jag har gjort tisus provet två...

      Milla : : Hej!Det du skriver i slutet av din fråga, nämligen "jag har fått höra från någon källa att om man ansöker universitet och inte har behörigheten för ett visst program man... Läs hela svaret
    • Snurresprätt

      Kan jag få CSN för gymnasiekurser trots att jag går på universitet?

      Hej! Läser just nu till civilingenjör och är inne på slutet av mitt fjärde år. Jag inser nu att jag antagligen inte kommer bli färdig i tid och kan behöva mer tid för att ta min examen. Problemet är att jag redan läst ett extraår...

      Milla : : Hej!Frågorna om studiemedel besvaras bäst av CSN, därför vinner du på att läsa på www.csn.se och om du inte hittar svar på din fråga... Läs hela svaret
    • Owais

      Hur svårt är det att byta till chalmers?

      Hej, jag ska få studenten snart och jag tror att mina betyg skulle inte räcka till civilingenjörs datateknik i Chalmers men jag tänker att studera i ett annat universitet med liknande program utanför Göteborg. Dock jag hört att man kan förlöra...

      Milla : : Hej,du får gärna jämföra kursinnehåll i olika program som utbildar till yrket Civilingenjör inom datateknik. Vilka kurser som ingår i programmen och i vilken ordning de läses... Läs hela svaret
    • Elias57477

      global politisk ekonomi eller socialantropologi?

      Hej Jag har sökt till kandidatprogram i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv samt kandidatprogram i socialantropologi vid Stockholms universitet Jag har läst på lite men kan inte riktigt hitta vad man kan bli efter respektive utbildningar, vet ni?

      Milla : : Hej!Både kandidatprogrammet i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv och kandidatprogrammet i socialantropologi vid Stockholms universitet öppnar dörrar till olika... Läs hela svaret
    • Språkstudent

      Läsa KPU men undervisa för vuxna?

      Hej! Jag har tänkt att läsa en kompletterande lärarutbildning på Karlstads universitet på 60 högskolepoäng (inom spanska). Jag står i valet mellan att välja KPU 60 hp med inriktning mot gymnasieskolan, eller KPU 60 med inriktning årskurs...

      Milla : : Hej!När det är lärarbrist får även obehöriga lärare undervisa. ang.möjlighet att undervisa på komvux och på andra ställen där man undervisar vuxna så... Läs hela svaret
    • Helado

      Vilka betyg är viktiga?

      Hej! Jag går bara i 8an just nu men att vara förbered men också utbildning är något som är väldigt viktigt för mig för att jag har svårt med stress men om jag är förbered innan blir jag mindre stressad. Jag undrar vilka...

      Milla : : Hej!Att ha bättre kunskaper och högre betyg i vissa ämnen kan definitivt underlätta inför gymnasievalet och kommande gymnasiestudier.Ämnen som historia, samhällskunskap och geografi är... Läs hela svaret
    • Helado

      Utbytesår i gymnasiet?

      Hej! Jag ska inte välja gymnasium förrän om 9månader men det finns olika saker jag vill göra på gymnasiet och jag vill inte stressa, så jag samlar på mig information nu så jag kanske har det lättare att välja gymnasium sen. Det finns olika saker jag gärna hade velat göra på gymnasiet och en...

      Milla : : Hejsan,att klara av gymnasial utbildning och få ut examensbevis kan en elev som läser ett år utomlands (på en svensk gymnasieskola utomlands). Det finns tyvärr endast några få svenska... Läs hela svaret
    • sara15

      Hur påverkas meritvärdet om man får F i fysik 2?

      Går naturvetenskapsprogrammet men riskerar att få F i fysik 2. Har bra betyg i alla andra ämnen. Undrar hur mitt slutliga meritvärde kommer att påverkas av detta och med hur många poäng mitt meritvärde kommer sänkas? Vill gärna ha exempel...

      Milla : : Hej,skillnaden i meritvärde mellan situationen att du får F i fysik2 eller E blir Plus-minus cirka 0.4. Alltså du får cirka + 0.4 högre meritvärde om du får E i... Läs hela svaret
    • Olle2312

      Utländsk gymnasieutbildning, tar prov i svenska?

      Hej, jag bor utomlands och gör Utländsk gymnasieutbildning. Jag har möjligheten att ta prov i svenska som kommer från utländska skolsystemet. Kan betyget jag får från det provet svensk grundläggande behörighet? Provet är för personer...

      Milla : : Hej!Jag vet inte exakt vilket prov du menar... För grundläggande behörighet (vad gäller svenska) behöver sökande med utländska gymnasiebetyg få godkänt betyg i en... Läs hela svaret
    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret