Förnamn

    Hej, jag har sett många i andra länder som har ett jobb men jobbar också som fastighetsmäklare på deltid. Ibland brukar de också vara privata mäklare som inte jobbar för någon utan bara har tillräckligt med pengar för att köpa hus och sälja eller hyra ut dem. Är det här något som kräver en utbildning också? eller går det ens att göra det i Sverige?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    yrket Fastighetsmäklare är i Sverige strikt reglerat, för att kunna bli registrerad som fastighetsmäklare måste man uppfylla ett antal krav: bland annat krävs högskoleutbildning på minst 2 år (om man läser på heltid). Läs gärna information om det yrket på framtid.se/yrke/fastighetsmäklare och om att utbilda sig till fastighetsmäklare genom ett program eller genom fristående kurser - var god se https://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare

    Att köpa hus och hyra ut bostäder är ju inte samma sak som att bli fastighetsmäklare; du är i så fall fastighetsägare.
    Om man köper, renoverar/rustar -upp fastigheter och säljer de sedan till högre pris då är man i så fall fastighetsutvecklare. Som fastighetsägare eller fastighetsutvecklare är man egen-företagare, se gärna information på framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare

    Om man inte registrerar ett företag i sitt namn, utan som privatperson köper en fastighet och sedan säljer den till högre pris, betalar man skatt på vinsten av försäljningen. Hur mycket man betalar, när och om man kan skjuta upp att betala skatt, är det frågor som bäst besvaras av Skatteverket.

    Tips! läs på skatteverkets webbplats, du kan t.ex börja med sidan skatteverket.se/foretag/drivaforetag/startaochregistrera/vadarnaringsverksamhet. Besök också gärna följande webbplatser:
    maklarsamfundet.se
    fastighetsagarna.se