Elev

    Hej! jag har en fråga angående matematik 4, jag vet att matte 4 ger 0,5 poäng i merit oavsett vad man har för betyg bara att det är godkänd. Men jag undrar om det höjer meritvärdet om jag får högt betyg förutom 0,5 poäng (och om matte 4 är behörighetskrav)? Eller kommer det sänka i jämförelsetalet om jag bara får godkänd eller till exempel D i betyg (och om matte 4 är behörighetskrav)? Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sila,
    det finns tre olika situationer:
    - om du söker utbildning där matte 4 är behörighetskravet (ingår inom särskild behörighet) - i så fall måste du ha godkänt betyg i en kursen, för att du annars är obehörig; betyget räknas in i ditt jämförelsetal; kursen ger dig i så fall inte meritpoäng för att det för dig är en nödvändig (obligatorisk) kurs och inte en extra-kurs; och ditt meritvärde kan sänkas, men utan den kursen är du ju obehörig så du måste "ta det" med sänkning och allt, för att annars har du ingen chans att komma in på utbildningen.

    - om du söker utbildning där matte 4 inte krävs för särskild behörighet, men du har betyget i matte 4 i ditt examensbevis (från gymnasiet eller från komvux), då kommer betyget i matte 4 att räknas in + du får 0.5 Meritpoäng (om du inte redan genom andra kurser har max meritpoäng). Max Meritpoäng är 2.5 och om du t.ex har eng7 och moderna språk 3 och 4 då har du redan max meritpoäng. Betygen som ingår i examensbevis inom 2500p.på gymnasiet eller inom 2400p.på komvux bidrar alla till ditt jämförelsetal/snittbetyget.

    - om du söker utbildning där matte 4 inte krävs för särskild behörighet, och du inte har betyget i matte 4 i ditt examensbevis (från gymnasiet eller från komvux), då behöver du inte läsa den kursen, över huvudet taget. Men om du gör det, så kommer betyget i matte 4 räknas in endast om det höjer ditt meritvärde, och i annat fall - kommer inte räknas in.

    Hur som helst, om kursen krävs för behörighet Eller om den kursen ger dig Meritpoäng, räknas betyget in i ditt jämförelsetal/snittbetyget och därför spelar det stor roll Vilket (hur högt) betyg du får i kursen. Försök få så bra kunskaper och så höga betyg i alla kurser du läser! Lycka till!

    • Elev : Tack för svaret, jag hamnar i situation 1 eftersom jag planerar att läsa till apotekare och matte 4 är då behörighetskrav. Idag gjorde jag provet och fick C i slutbetyget vilket jag tycker är bra. Men jag har nu en annan fråga! Jag ser att jag har 2700 gymnasiepoäng jag har 100 poäng från en utökad som är Eng 6 och jag läste matte 3 på Komvux som ger 100 poäng och nu kommer jag få en till 100 från matte 4. Hur kommer det bli med mitt meritvärde? Jag har lite svårt att förstå systemet för meritvärdet och jämförelsetalet osv
    • Anna : Om matematik 3 inte ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, kommer i det fallet du beskriver (matte 4 krävs för särskild behörighet) betyget i matte 3 inte räknas in. Betyget i engelska 6 kommer räknas in på grund av att eng6 ingår inom grundläggande behörighet. Betyget i matematik 4 kommer räknas in på grund av att den krävs för särskild behörighet. Antagning.se kommer räkna fram ditt meritvärde. Det är det som antagning.se får fram som gäller, oavsett vad ngn annan säger till dig. Du behöver göra ditt bästa i varje kurs du läser och försöka få så höga betyg du kan. Gör också högskoleprovet om du kan! Även om du redan kanske gjort högskoleprovet, men ej fick högsta möjliga resultat (som är 2.0) gör HP ännu en gång! När du har godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte4, sök till apotekarprogrammet; antagning.se kommer få fram rätt meritvärde för dig. Du behöver inte själv förstå dig på alla detaljer men det är inte förbjudet för dig att sätta dig in i alla detaljer om du så önskar. Reglerna är många och ibland ganska komplicerade. Jag kan försöka sammanfatta så tydligt jag kan: meritvärde är en siffra med vilket du konkurrerar i betygsgrupper, ej i HP-urvalet. Meritvärde är summan av snittbetyget (som kallas för Jämförelsetal) + meritpoängen. Har man inga meritpoäng blir jämförelsetal = meritvärde. Vilka kursernas betyg räknas in i ditt jämförelsetal? Jo, alla de som i ditt examensbevis från gymnasiet är "vanliga kurser"/ej utökade + av de utökade kurser de som krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng. Engelska 6 krävs för grundläggande behörighet och räknas därför in (betyget i den kursen) även om den i ditt examensbevis är U-kurs (utökad). Kurser du får betyg i efter gymnasiet räknas in om de krävs för behörighet eller om de ger dig meritpoäng (alltså samma regler som för U-kurser i examensbevis från gymnasiet). Vilka kurser ger Merit(extra)poäng? Det är engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt högre mattekurser. I ditt fall när matte4 krävs för särskild behörighet är "högre" kurser - Matematik5 och matematik Specialisering. Det är inte obligatoriskt att ha meritpoängen men utan dem kan man ej komma högre upp än 20.0 (alla A-betyg i alla kurser som räknas in ger 20.0 i jämförelsetal/snittbetyg).