Philippus

    Hej! Jag har både matte4 och matte5 som U-kurser på mitt program. Om jag söker en utbildning som kräver matte4 - är det just matte4 som behöver räknas med i jämförelsetalet, eller är det lägst matte4? Eftersom att matte5 ger meritpoäng så kommer ju den räknas med hur som helst, men kan den "ersätta" matte4? Frågan grundar sig i att jag har A i matte1-3 + matte5 men bara C i matte4 och att det här C:et inte gynnar mitt jämförelsetal... Därför hade det varit väldigt angenämt om betyget i matte4 inte behövde räknas. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ställ din fråga till Antagning.se - du kan t.ex ringa 0771-550720 telefontid på vardagar kl.9--16. Jag förstår hur du tänker och det är logiskt rätt. Men reglerna är inte alltid logiska. Jag bedömer det som en "gråzon": å ena sidan säger reglerna att U-kursernas betyg räknas in i två fall - om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Matte 4 krävs ju för särskild behörighet och matte 5 ger meritpoäng så borde både betygen i så fall räknas in. Å andra sidan, skulle du inte haft betyg i matte4, över huvudet taget, då skulle du ändå vara behörig för att du har godkänt betyg i en högre/överliggande kurs "mot" matte4.
    Antagning.se påstår att i alla de fall där olika bedömningar kan göras att de alltid räknar till den sökandes fördel och de borde i ditt fall bortse från betyget i matematik 4. Men jag bestämmer inte det. Jag jobbar inte på Antagning.se. Kontakta de som gör det. Jag hoppas du får svar att matte4 ej kommer räknas in. Vi håller tummarna! Du får sedan gärna återkomma 0ch berätta vilket svar du fick från Antagning.se! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Philippus : Hej! Här kommer lite sen återkoppling: Från Antagning.se fick jag svaret att de trodde att både ma4 och ma5 skulle räknas. Nu när jag fått mitt meritvärde uträknat inför antagning så står det att jag konkurrerar med 21,5 vilket jag får fram om jag inte räknar med betyget i ma4. Så jag gissar att betyget i matte4 inte behövdes räknas med ändå.
    • Milla : Men så bra! Du fick ju högre meritvärde! Grattis! Då blev det som jag trodde och svarade (ovan). Nu håller vi tummarna för att du också kommer in, blir antagen!