Axel

    Hej! Jag har precis börjat det sista året på naturlinjen och är osäker hur jag ska göra angående mina meritkurser. Jag har läst spanska 3 och 4 redan och ska dessutom påbörja matte 5 snart, vilket (om jag förstår allt rätt) ger mig full merit. Dock har jag lagt till engelska 7 som utökad kurs i år, även fast jag egentligen inte vill detta utan jag gör det endast i ”säkerhetsskull”. Tänk om till exempel spanska inte kommer ge merit om fem år? Skulle något sådant kunna ske? Känns tråkigt att läsa en kurs jag inte vill läsa, men vill inte riskera att ej få full merit. Tack på förhand! Axel

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Axel,
    ingen kan vara 100 % säker på vad som kommer att gälla om fem år, men det har tidigare vid ändringar i reglerna gällt följande: de som redan har uppnått det som krävdes på den tiden när de uppnådde det - gäller tillsvidare...
    och om meritpoängssystemet tas bort helt, då gäller inga meritpoäng framöver i så fall: varken sig för spanska 4 eller för engelska 7.

    Därför tycker jag att i fall du inte vill läsa eng 7 och endast kommer läsa den kursen som U-kurs som "back-up" för meritpoäng då kan du gott skippa den.
    Tänk på att du lägger 200 timmar på eng 7 (utöver dina heltidsstudier). De 200 timmarna kan du lägga på dina övriga kurser: få mer kunskap och högre betyg inom de - för dig - obligatoriska kurser.

    Vänligen
    ANNA