Elev
    Hej!
    Jag funderar på att läsa in ma3, men tänkte höra om meritpoängen kan sjunka om man läser in ämnen som exempel bara får ett E i betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    meritpoängskurs kan inte sänka ditt meritvärde. Om du ex. får F betyg, blir det ingen skillnad - om du redan har examensbevis och läser kursen sedan, F betyg kommer ej påverka; det kommer inte räknas in.

    E betyg i matte 3 kommer ge dig + 0.5 i merit (och betyget kommer samtidigt även räknas in i ditt jämförelsetal). Exempel: om du idag har Jämförelsetal på 20.0 men får endast E betyg i matte 3, kommer då jämförelsetalet minska till 19.6 men så plussar man på + 0.5 (merit), så resultatet blir 20.1. Det blir alltså, hur som helst, viss höjning.
    Högre betyg ger mer höjning.

    Vänligen
    ANNA