Camilla

    Om min dotter läst till civilekonom och klarat allt inklusive c-uppsatsen, men har en tenta som inte hon klarat ännu. Från det 4:e året. Kan hon då ta ta ut en kandidatexamen, dvs 3-årig ekonomexamen först och sen om hon klarar omtentan, då ta ut sin civilekonomexamen?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,
    det är en fråga som du och din dotter bör ställa till studievägledare på den institutionen där hon vill ta ut examen. Inom kandidatexamen måste nämligen även en godkänd kandidatkurs ingå.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,

    jag håller med det som SYV Mikael har svarat. Ingen annan än den berörda institutionen kan svara om det går att ta ut kandidatexamen inom ett fyra-årigt civilekonomprogram. Som regel tar man ut kandidatexamen antingen i slutet av ett kandidatprogram eller om man sätter ihop sin egen kandidatexamen av fristående kurser. I de kurserna man sätter ihop bör även kandidatkurs ingå (som måste vara á minst 15 högskolepoäng men även 30hp kan krävas som en kandidatkurs...). Sådana detaljer är studievägledare på lärosätenas institutioner (där examina utfärdas) är experter på. Det finns många krångliga regler + i vissa fall kanske också undantag kan göras.
    En "allmän studievägledare" som själv inte jobbar med utfärdandet av den sortens examina kan inge svara på frågan.
    Svar på din fråga kan bero på flera olika "moment", bl.a exakt vilka kurser som din dotter har avklarat och har godkända betyg i.