Privat
    Hej!
    Jag är en 17 årig tjej som snart läser andra året i naturvetenskapsprogrammet. Jag har så många frågor som jag verkligen hoppas på att ni kan svara på eftersom jag har aldrig fått ett riktigt svar. Min dröm har alltid varit att bli arkitekt men mitt första år på gymnasiet har verkligen inte gått som planerat, är inte godkänd på något av de natur-ämnena/matte eftersom jag inte pluggade så mycket, men jag skulle kunna göra om tex kursproven när det gäller de ämnena för att bli godkänd. Har hört så mycket negativt och att jag skulle byta program osv men jag känner verkligen inte för det och kanske låter det ironiskt att jag känner att jag gör det rätta när man kollar på mina betyg men jag tror verkligen på att jag skulle kunna göra så mycket bättre de kommande två åren . Vad kan jag göra för att få det bästa betyget som möjligt? (Förutom att plugga så klart) Har hört att det är jättesvårt att komma in på arkitektprogrammet, vad är det för betyg som oftast krävs? (Jag vet att det är omöjligt att få reda på det exakt men ungefär liksom : D) Har haft ångest hela sommarlovet över rädslan av att inte kunna få de betygen jag vill eller iaf att bli godkänd för att kunna sedan läsa vidare till arkitekt så snälla hjälp mig för att det är mitt största problem och inte en dag går utan att jag tänker på det. Mina lärare har pratat om att jag skulle byta program men jag vägrar för att jag kan inte se mig själv någon annan stans, varje gång jag pluggar så tänker jag om jag bara hade pluggat tidigare och hunnit ikapp med allt så skulle jag ha haft de bästa betygen, jag vet att jag kommer ha det väldigt tufft de kommande två åren med att försöka bli godkänd på det jag missade och på det vi kommer studera. Kan jag hinna med allt? Med tanken också på att jag kommer ha ansvaret ensam för att lära mig själv när det gäller för de ämnena som jag har missat. Vill helst inte gå på komvux eller något sånt efter gymnasiet, men känner att jag skulle kunna kämpa. Hur stor är antagningen till arkitekt? Är det många/hur många som söker till det?
    Är väldigt tacksam för svar! Tack i förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    är det byggnads-arkitekt>> som är ditt dröm-yrke? Jag frågar för att det finns även andra "arkitek-yrken": Informationsarkitekt>; IT-arkitekt>; landskapsarkitekt>; inredningsarkitekt>; trädgårdsarkitekt>. Titta gärna också på >>yrke/planeringsarkitekt

    Det finns också utbildnignar på yrkeshögskolenivå som är "liknanade" /i alla fall på sätt och vis/ - arktitektutbildningen; kika gärna på de YH som finns idag; flera YH kan "dyka upp" när det blir dags för dig att söka. Exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kanske kan bli av intresse för dig:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim

    https://www.yhguiden.se/utbildning/tekniska-hogskolan-i-jonkoping/visualisering-av-arkitektur

    Om det är Byggnads-arkitekt som du vill bli, då tycker jag att inriktningen Samhällsbyggande & Miljö på Teknikprogrammet> är det mest passande utbildning. Kan du tänka dig byta till den?

    In på arkitektprogrammet på högskolenivå /den långa utbildningen/ kan man, så som reglerna är idag, komma även genom den så kallade "arkitektprovet". Då kan man /teoretiskt sett/ komma in med endast E-betygen från gymnasiet. Men E-betygen måste man ha för att i annat fall uppnår man inte kraven för examensbevis> och blir inte behörig till högskola över huvudet taget.

    Om jag förstår dig rätt, har du fått F i matte, fysik och kemi och kanske också i biologi? Du har rätt att få göra prövning i de kurser i vilka du fick F-betyg. Problemet är dock att vidareundervisning bygger på de kunskaper som "lägre kurs" ger. Ex. bygger matte 2 helt på matte 1 och matte 3 - på matte 2 och så vidare... och saknar man tillräckliga kunskaper i en "lägre kurs" kan man inte ta till sig kunskaper som bygger på de kunskaper som man ännu inte har; på så sätt är risken uppenbar att hela tiden "hamna efter" mer och mer.

    Oavsett anledning till varför du inte idag har kunskaper motsvarande godkända betyg, så har du uppenbarligen inte de kunskaper IDAG; det som att försöka bygga hus på en osäker/instabil grund - och fortsätta bygga uppåt, samtidigt som man försöker förbättra/stabilisera grund, som man bygger på... så skulle inte någon "byggherre" göra, för att det är inte ngt. bra sätt att gå tillväga på.
    Jag håller med dina lärare om att det är bättre för dig att börja om. Kankse på Teknikprogrammet i stället... för att du, som en blivande arkitekt, behöver inte godkända betyg i biologi /och biologi läser man obligatoriskt på Naturvetenskapsprogrammet/.

    Du är 17 år idag och dina yrkesdrömmar kan fortfarande ändras ganska mycket, men kika gärna på "arkitekt-liknande" yrken som t.ex Teknisk illustratör>

    Teknikinformatör>
    Bygglovshandläggare>

    Teknisk ritare>