Erik
    Min kompis i ekonomiklassen har ett intresse för att plugga till arkitekt i framtiden och han undrar ifall man kan genom ekonomilinjen få behörighet i högskolan till arkitektutbildningen? Alltså om man kan lägga till något ämne under skolans gång i t.ex individuella val?
    Mvh Erik

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik,

    behörighet till utbildningar som leder till yrket Arkitekt>> inkluderar godkända betyg i Naturkunskap 2 och i Matematik 3. Läser din kompis inirkning "Ekonomi"? då ingår det matte 3 som en obligatorisk kurs. Men Naturkunskap 2 ingår inte.
    Din kompis måste fråga SYV på sitt program om möjlighet finns att läsa Naturkunskap 2; om den läses iom Individuellt val eller som U-kurs, utökat - spelar ingen roll.
    Vänligen

    L. ;)

    Liselotte