Mia
    Hej jag går andra året i en friskola och det är så jag vi hade individuella val förra året och nu så ångrar jag mitt val och vill bytt men och jag har pratat med min rektor/syv och de låter min inte byta kurs för att då blir det för få elever i kursen. I börja av kursen så var det ca 20 elever och nu är det bara 12 st kvar eftersom alla andra elever byta, och 12 st är minimum för antal elever i en kurs. Det har bara gått två veckor sens skolan och kursen började, det är ju inte försent att ångra sig nu. Jag hatar verklig kursen som jag valde och ångrar det stort, jag vet att jag inte kommer få bra betyg i den kursen, men de låter mig inte byta, jag har panik vet verkligen inte vad jag ska göra. Kan de göra så mot mig, tvinga mig gå i en kurs som jag hatar och inte kommer får bra betyg i bara för att det ska gå bra för de andra 11 elever i kursen? Snälla hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!

    Du har rätt att söka möjlighet att byta skola. Kontakta rektorer på andra gymnasieskolor som erbjuder samma utbildning som du går nu och fråga om de har ledig plats och i så fall vilka kurser de kan erbjuda som valbara.

    Jag förstår att du är ledsen och kanske t o m arg; du har ändrat dig och vill läsa en annan kurs men finns det plats i den kursen dit du vill byta?

    Ingen kan bära dig till klassrummet om du själv inte går dit, men i fall du inte byter utan skolkar, förlorar du studiebidraget samt kommer inte uppnå kraven för gymnasieexamen med för få betygsatta poäng.

    Rektor måste tänka på alla elever och 11 elever är fler än en elev; och om det står mellan att göra en elev missnöjd jämfört med 11elever, då förstår du själv hur det blir... Om du var rektor, kanske du skulle agera likadant.

    Annars så är det frivilligt att gå på gymnasiet. Man kan söka jobb i stället.

    Svar på din fråga är alltså att ingen kan tvinga dig läsa en gymnasiekurs som du inte vill läsa men konsekvenser av att hoppa av kursen blir tråkiga för dig.

    Lösningen kan ligga i att byta till en annan skola. Om du inte viII eIier kan byter skola, försök prata med SYV, rektor och din klasslärare en gång till... Det är dock tyvärr inte säkert det hjälper men i så Fall kan du kanske se det som träning i att stå ut och försöka göra sitt bästa i en svår situation, som är en viktig erfarenhet inför kommande yrkeslivet.

    Ha det bäst!

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare