Jennie

    Jag funderar på att bli textillärare och har hittat en utbildning i kompletterande pedagogik för ämneslärare, 90 hp. För att söka kursen ska man ha läst 90 hp i ämnet man vill bli lärare i, i detta fallet textil. Jag går nu 2 år på textillinje på folkhögskola. Går dessa kunskaper jag får på folkhögskola att använda som de 90 hp förkunskaper man behöver eller måste jag läsa ytterligare textilkurser för att få söka till utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jennie,
    jag tror tyvärr inte att du i detta fallet kan använda folkhögskolestudier i stället för högskolepoäng. Jag tänker dock på ett yrke Yrkeslärare - om du vill titta på det yrket också. För att få ut legitimation som yrkeslärare läser man på Yrkeslärarprogrammet. Behörighet inför det programmet är breda och omfattande kunskaper inom det område som man vill bli behörig att undervisa i. Det görs en särskild bedömning av experter på det område, så du ska skicka in uppgifter om alla de meriter du har (utbildningar och arbetslivserfarenhet) och du får då svar om det räcker eller om du måste fylla på med mer.

    Du i din fråga skriver om att du vill utbilda dig till Textillärare - jag tror du tänker på Textilslöjdlarare som är en sort "grundskolelärare", som undervisar på grundskolan i ämnet Slöjd eller Textilslöjd. Saken är den att för att få ut Lärarexamen behöver man minst 180 godkända högskolepoäng och KPU går ut på 90 hp, därför behöver man alltid inför KPU ha minst 90 högskolepoäng "avklarade" (lästa och godkända) och folkhögskolestudier kan inte ersätta högskolepoängen (i alla fall inte i detta fallet och på det sättet).

    Om du kan tänka dig vilja bli yrkeslärare som undervisar på gymnasiet (just "textillärare" skulle i så fall undervisa på HV/textil) och kan även undervisa på komvux och på folkhögskolorna, och på studieförbund mm., titta gärna på den möjligheten - att söka till yrkeslärarprogrammet. För att få ut yrkeslärarexamen genomför man studier på yrkeslärarprogrammet men för att komma in på det görs först "särskild prövning" där alla meriter bedöms; jag kan inte lova att 2-åriga studier på folkhögskola skulle vara tillräckliga, utan det är experter som gör den bedömningen. Det som kan spela roll är även din arbetslivserfarenhet.

    Fundera på följande:
    du kan söka till Yrkeslärarprogrammet när du befinner dig i slutet av dina 2-åriga studier på en folkhögskola, men var beredd på att du kanske inte kommer in; sök samtidigt läsa ämnet Textil på högskolenivå (som andrahandsalternativ); du kan sedan söka till yrkeslärarprogrammet varje gång ansökan öppnar; du kan t.ex med 1 eller 2 terminers studier i textil på högskolenivå komma in på yrkeslärarprogrammet. Om det inte blir så och du läser termin 3 (alltså upp till 90hp) i textil på högskolenivå, sök efter det både till yrkeslärarprogrammet och till KPU.
    OBS! KPU brukar prioritera att anta de som ska bli lärare i flera ämnen. Med endast ett blivande undervisningsämne "hamnar" man längst bak i kön till utbildningsplatserna; lärare på grundskolans högstadie är ofta behöriga i 3 ämnen, ibland i 2 men mycket sällan i endast ett ämne. Med endast ett undervisningsämne är svårt (kanske t o m omöjligt) att få en heltids-lärartjänst. Vill man jobba heltid får man i så fall antingen fylla på med undervisning i ämnen i vilka man inte är behörig, eller försöka få flera deltids-tjänster på flera skolor (men det kan bli svårt med tanke på schemat och på att det tar tid att förflytta sig mellan skolorna).
    Du får gärna kika på information som finns på webbsidorna vid lärosäten där Yrkeslärarprogrammet ges; det är, vad jag kan se, 7 olika "skolor":högskolor eller universitet där yrkeslärarprogrammet erbjuds (uppgift från september 2022).