Miranda
    Hej, jag tog studenten 2019 och valde att vårterminen 2020 gå kursen Engelska 7 på komvux för att få ett meritpoäng. Min fråga är ifall det påverkar beroende på vad jag får för betyg i denna kurs? Om jag får ett mindre bra betyg, kommer mitt meritvärde att sänkas först? Om jag får ett bra betyg i kursen, kan jag byta ut ett betyg som jag har från tidigare kurser? Förstår att jag får ett meritpoäng oavsett.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda!
    du som har examensbevis påverkas av eng7 på följande sätt:
    F-betyget kommer inte påverka alls (det blir som om du ej läste eng7);
    Godkänt betyg kommer ge dig + 1.0 meritpoäng (under förutsättning att du ej redan sedan innan har fler än 1,5 meritpoäng) - det är totalt max 2.5 meritpoäng som man kan ha;
    Betyget i eng7 kommer även räknas in i ditt jämförelsetal; inget annat betyg "försvinner för dig" utan Även eng 7 betyget kommer räknas in; och om du får högre betyg i eng7 än snittet av dina betyg i examensbeviset blir höjningen av ditt meritvärde högre än + 1.0 /och du får lägre betyg i eng7 än snittet av dina tidigare betyg, kommer totala höjningen bli lägre än + 1.0/. Under alla förutsättningar blir det totala höjningen minst + 0.6 om du får godkänt betyg i eng7 och samtidigt inte redan har fler än 1,5 meritpoäng.
    Exempel (i "värsta fall") - om man har alla A betyg i sitt examensbevis och med det har Jämförelsetal på 20.0 (och inga meritpoäng sedan innan, säger vi för att det enklare att förklara då..); så läser man efter gymnasiet eng7 och får E betyg. Då blir det nya Jämförelsetalet 19.6 (alltså 0.4 lägre) men så plussar man på 1.0 som "merit" och det nya meritvärde blir 20.6 - alltså får man som "minimihöjning" av meritvärde + 0.6
    och max höjning av meritvärde + 1.4 (detta om man har jämförelsetal sedan innan på 10.0, alltså alla E i exam.beviset) och får A betyget i eng7 - då höjer man sitt Jämförelsetal till 10.4 och så läggs det sedan på 1.0 meritpoäng, så det nya meritvärde blir 11.4 (alltså 1.4 högre än innan).

    Hänvisning/Lästips!
    gymnasieguiden.se/informeras/merit