Louise
    Hej!
    Jag vet att en elevs betyg i modersmål kan räknas in om eleven har fått godkänt i färre än 16 betyg men jag undrar, får modersmål räknas in som ett av de 16 bästa betygen (även om eleven har godkänt i 16 betyg eller fler)? Eller är det endast de 16 obligatoriska betygen som räknas (plus moderna språk om eleven läser det)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jo, modersmål (till och med flera betyg i olika modersmål) får räknas in inom de 16 bästa/högsta betyg.
    Så här gör man:
    om eleven har betyget i moderna språk (språkval) då tar man det betyget och "lägger åt sidan". Av de övriga betygen väljer man 16 högsta och räknar in alla dem. Sedan plussar på betyget för moderna språk/språkval.

    Flera modersmål
    Det är inte helt vanligt, men finns elever som har betygen i flera modersmål. Och på så sätt kan eleven ha över 20 betyg i slutbetyget från grundskolan.

    Flera betyg i moderna språk
    Det finns också elever som får betygen i flera moderna språk, men det är bara ett av de betygen - det språket som eleven har som sitt "språkval" som får räknas in som 17-de betyget.
    Av alla andra betyg väljer man 16 högsta/bästa. På så sätt kan eleven, som högst, få 340 betygspoäng (16 betyg x 20, om hen har A i alla ämnen) + 20 betygspoäng för 17-de betyget (moderna språk/språkval). Max 340 betygspoäng kan eleven uppnå att konkurrera med vid ansökan till gymnasiet.
    Information relevant till den här frågan och räknehjälp finns på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde